22nd August 2013, 15:14
|
Veerle Grauwmans
|
|
|
|
Dit is al jaren een probleem, ik heb dit zelf ook ondervonden in mijn middelbare schoolcarrière. Elke school zou verplicht moeten zijn lockers aan te bieden, of een andere manier om materiaal op te bergen. Ik denk dat veel leerlingen van de eerste graad zich niet echt bewust zijn van de belasting van de rug door een te zware boekentas. Misschien is het geen slecht idee om hier meer aandacht aan te besteden. De ouders kunnen hun kinderen helpen met het samenstellen van hun boekentas, zodat ze geen overbodige dingen mee naar school nemen. Leerkracht zouden op hun beurt ook kunnen helpen. Duidelijk aangeven welk hoofdstuk ze welke dag moeten meenemen, zodat ze de rest thuis kunnen laten. Of wanneer ze groepswerken gepland hebben, waarvoor de leerlingen geen boeken nodig zullen hebben, dit van te voren meedelen zodat de leerlingen weten dat ze de boeken thuis kunnen laten. Ik heb al 'n aantal leerkrachten gehad die telkens aan het begin van de les controleerde of iedereen alle boeken bij had, ook al gebruikten we deze niet. Gewoon om te zorgen dat ze in orde waren, maar dit kunnen ze evengoed doen als ze van tevoren aangeven welke boeken nodig zullen zijn.
|