Personeelsleden van Ryanair die passagiers met te zware handbagage ‘betrappen’, krijgen daarvoor 1,2 euro bonus per koffer. Ook krijgen ze de raad groepjes vrijgezellen aan boord zoveel mogelijk drank te verkopen. Dat staat in een ‘handleiding’ voor personeelsleden waarvan het bestaan dit weekend onthuld werd.
‘Richt je op grote groepen jongeren aan boord. Zoek de leider, dat is meestal degene die het meeste lawaai maakt, en probeer hem iets te verkopen. De rest van de bende volgt dan wel snel.’
Het is maar een van de tips in de handleiding voor sales & service die lagekostenmaatschappij Ryanair aan zijn personeel geeft. Het bedrijf heeft een heel systeem aan personeelsbonussen opgesteld om zijn werknemers zo veel mogelijk geld van reizigers afhandig te laten maken. De Britse krant Daily Mail publiceerde dit weekend delen uit dat handboek.
Reizigers in de luchthaven ‘betrappen’ met te zware koffers is bijvoorbeeld een manier om je loon te verhogen. *Ryanair betaalt grondpersoneel 1 pond (1,2 euro) per te zware koffer die ze kunnen ontdekken, zegt de Daily Mail.
De vakbond van de luchthaven van het Londense Stansted bevestigt dat cijfer. Te zware koffers leveren de maatschappij dan ook een bom geld op. Wie met een overladen koffer reist, moet van Ryanair 20 euro per kilo extra betalen.
bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130819_018
datum: 19/08/13
eigen mening
Ik begrijp dat ze ervoor moeten zorgen dat er geen mensen met te zware koffers op het vliegtuig stappen. Het feit dat er dan bonussen aan gekoppeld worden, vind ik er toch wat over. Zo gaan ze er een sport van maken om zoveel mogelijk mensen te betrappen met te zware koffers. Natuurlijk kijken de bazen enkel en alleen maar naar het extra geld dat er zo binnenkomt.
Ook het aanspreken van grote groepen om zo meer drank te verkopen, vind ik maar een rare 'tip'. Er wordt duidelijk meer belang gehecht aan het financiële plaatje dan aan de goede service.
De laatste tijd komen ze alleen maar met negatieve publiciteit in de kranten, namelijk met te weinig brandstof vliegen, de geringe aandacht voor de veiligheid, ... Hier zullen mensen zeker voor terugdeinzen om nog met Ryanair te vliegen.