16th June 2013, 16:46
|
Registered User
|
|
|
|
Aan het feit of je een eetstoornis zoals anorexia krijgt of niet, kan je in principe weinig doen. Vaak zijn het inderdaad meisjes (of jongens) die gepest worden op school en die dan maar gaan afvallen omdat ze denken dat ze liever gezien zullen worden wanneer ze mager zijn. Meestal begint dat heel onschuldig, tot ze door hebben dat het afvallen iets is wat ze goed kunnen, iets waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de rest. En dan beslissen ze hier ook mee door te gaan, tot ze in een bijzonder gevaarlijke situatie terechtkomen.
Ik denk dat er weinig veranderd kan worden aan het gegeven dat jongeren die nog voor de puberteit anorexia krijgen er ook niet meer gemakkelijk vanaf geraken. Voor hen is dit een gewoonte geworden, en die gewoonte geeft je een goed gevoel (ten minste als je die dag bent afgevallen, voor de rest voel je je rotslecht) en dan wil je dit ook niet meer loslaten. Extra psychologische hulp zal misschien bij een deel van deze jongeren helpen, maar ik denk dat er ook een heel deel is dat eigenlijk helemaal niet openstaat voor therapie en dat het daarom ook niet werkt.
De pro-anasites dan nog: ik hoop echt dat die sites ooit zullen worden opgedoekt, maar aangezien er zoveel zijn en men zelfs nog niet op elke site een waarschuwing heeft kunnen zetten, denk ik dat die sites altijd wel zullen blijven bestaan. Jammer eigenlijk, want het duwt meisjes met anorexia vaak nog dieper in de put, en het zorgt er tevens voor dat meisjes die nog heel gezond zijn aangemoedigd worden door meisjes met anorexia om af te gaan vallen, zodat ook zij binnen de kortste keren met een eetstoornis zitten opgescheept.
Eetstoornissen zijn verschrikkelijke ziektes, die van lieve, mooie meisjes een monster maken, dat enkel nog denkt aan afvallen en dat vaak heel gemeen is tegen mensen die haar eigenlijk willen helpen. Het zou zoveel gemakkelijker zijn moesten deze dingen niet bestaan, maar jammer genoeg kan ik niet toveren en zullen ze altijd blijven bestaan en zullen ze waarschijnlijk meer en meer gaan voorkomen.
|