Door zelfdodingen of pogingen tot zelfdoding noteerde de NMBS vorig jaar 1.260 uur vertragingen bij het reizigersverkeer. Omgerekend heeft 3,6 procent van de vertragingen te maken met (pogingen tot) zelfdoding op het spoor. Dat blijkt uit cijfers van staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille.
In 2012 waren er in ons land 102 zelfdodingen en 98 zelfdodingspogingen bij het spoor. Zo blijkt uit cijfers van infrastructuurbeheerder Infrabel. Het ging om een stijging van 15 procent tegenover 2011.
Naast een impact op de dienstverlening van de NMBS, betekenen de (pogingen tot) zelfdodingen ook een financieel verlies voor de spoorwegen. In 2011 werd die financiële impact geraamd op 484.725 euro en voor 2012 op 531.732 euro. Dat is een stijging van bijna 10 procent.
Bron: De Morgen - 10 juni 2013 -
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...het-spoor.dhtml
Mijn mening:Dit is verschrikkelijk dat 3,5% van de vertragingen te maken heeft met zelfdodingen. Het lijkt misschien niet veel omdat het 'maar' 3,5 procent is, maar eigenlijk als je het relatief bekijkt is het toch veel. Natuurlijk is het ook erg voor de mensen die ergens naartoe moeten en rekenen op de trein. Als die dan vertraging heeft, is dat verschrikkelijk irritant. Maar van al die vertragingen is er maar 3,5% van zelfdoding, waar komen die andere 96,5% vertragingen van?? Dat vraag ik me ook wel af.