23rd May 2013, 01:14
|
Registered User
|
|
|
|
Volgens mij was het geen whiskey maar cognac dat de St. Bernardshond met zich meedroeg maar kom. Het feit dat ik hier al over twijfel wilt zeggen dat het al diep zit.
De meeste van deze (halve) leugens zijn, als je er over nadenkt, redelijk belachelijk. Toch zitten ze zo diep in onze hersenen begraven. Hoe komt zoiets toch?
Naar mijn persoonlijke ervaring is het de tv. Ik heb in mijn jeugd vaak genoeg tekenfilms gezien van reddershonden die alcohol met zich mee droegen, struisvogels die hun kop in het zand staken (ook niet waar) enzovoort. Niemand heeft me ooit verteld dat een struisvogel zijn kop NIET in het zand steekt bij gevaar, dus hoe kon ik dit dan ooit weten?
Zoals het artikel zegt zijn de meeste van deze leugens onschuldig. Dat weetje van die struisvogel zal mij nooit mijn baan of huis kosten, maar zoals er geschreven staat zijn er gevaarlijke varianten. Homeopathie, astrologie, spirituele geneeskunde enzovoort. Sommige al dan niet naïeve mensen slagen erin hun spaargeld kwijt te spelen aan zulke remedies. Hopelijk brengt dit boek soelaas voor deze arme stakkers.
|