Mogelijk achttien vrouwen zijn in Nederland overleden als gevolg van het slikken van de Diane-35-pil.
De dood van achttien vrouwen staat mogelijk in verband met het gebruik van de Diane-35-pil. Dat is vastgesteld door het Nederlandse bijwerkingencentrum Lareb.
Het onderzoek gaat over een periode van 25 jaar. Van de ruim 600 meldingen van bijwerkingen die Lareb in die jaren kreeg, kwam het merendeel de afgelopen maanden binnen. Vaak waren het bijwerkingen die al eerder waren opgetreden, maar nu pas zijn gemeld naar aanleiding van de media-aandacht.
“Een aan trombose of embolie gerelateerd beeld werd 309 keer gemeld, waarvan er bij 18 gevallen sprake was van een fatale afloop”, aldus Lareb.
Commotie na doden in Frankrijk
Begin dit jaar maakten de Franse autoriteiten bekend dat ze de pil uit de handel haalden. Dat besluit werd genomen na vier sterfgevallen onder vrouwen die de pil slikten. Vervolgens ontstond er ook in andere landen discussie over de mogelijke risico's van Diane-35.
Het Europees comité voor geneesmiddelenbewaking PRAC heeft onderzoek gedaan en zegt nu dat artsen de pil mogen blijven voorschrijven. Wel moeten ze patiënten goed voorlichten over de risico's. Op die manier moeten bijwerkingen als trombose eerder worden opgespoord.
Bron:
http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...00305480406.htm
Mening:
Dit is toch wel een spijtige zaak. Als ik dit lees, moet er toch iets mis zijn met die pil, niet? Dat er zoveel vrouwen klachten krijgen met het slikken van deze pil. Dat is toch niet normaal? Als dat nu is enkele vrouwen zijn op de zoveel, is dat normaal. Maar dit hélemaal niet. En dokters bespreken met eender welke pil de risico's met de patiënten, maar ik denk dat niemand meteen denkt een trombose of embolie. Als er nu al zoveel zijn, denk ik dat het beter is om de pil niet meer voor te schrijven. De pil is een geweldige uitvinding, maar langs de andere kant ook gevaarlijk. Je weet nooit hoe je zal reageren op de pil of wat de eventuele bijwerkingen zouden kunnen worden. Indien er niets gebeurd als je ze al een tijdje neemt, is er ook niks aan de hand denk ik. Maar toch... starten met de pil is voor de rest uitkijken wat je voor de rest doet met je gezondheid.