Enkele post bekijken
  #1  
Oud 18th May 2013, 16:29
R*nec.cool R*nec.cool is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Pulle
Posts: 38
Jongeren liggen niet meer wakker van auto en rijbewijs

Volgens onderzoek kopen jongeren minder vaak een eigen auto. Ook in België is die daling merkbaar. Een eigen wagen is geen prioriteit bij de jeugd die in de stad blijft wonen. 'Ecologie is meer dan een mindset het is een noodzaak.'

Nederlandse jongeren zijn steeds minder geïnteresseerd in het aankopen van een eigen wagen. Dat blijkt uit cijfers van van het Nederlands Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Sectororganisatie Febiac ziet een gelijkaardige tendens in België. "Het gaat om een jongere generatie, vaak hoogopgeleiden, die na hun studies in en rond de steden blijven hangen. Daardoor hebben ze de eerste jaren van hun volwassen leven geen auto nodig. Concrete cijfers zijn er nog niet voor België, maar uit onderzoek van CBS bleek dat de trend zich in Nederland de jongste twee jaar steeds duidelijker profileert. Het aantal geregistreerde personenauto's tussen 2012 en 2013 daalde bij de leeftijdsgroep met 4,5%, terwijl het aantal jongeren steeg met 0,4%. Bij 65-plussers ziet het CBS een omgekeerde beweging. Hetzelfde is in België merkbaar. "Het gaat om een nieuwe generatie van babyboomers die op pensioen gaat en altijd een auto heeft gehad." "De stad heeft een grotere aantrekkingskracht op jongeren dan vroeger," zegt oprichter van jongerentrendbureau Trenwolves Maartne Leyts. "Jongeren blijven hangen in de stad waar ze hebben gestudeerd en daar hebben ze nooit een auto nodig gehad."
In landelijke omgevingen is het nog wel belangrijk om je rijbewijs te halen op je achttien en ook bij jongeren van andere origine speelt het een belangrijke rol.

De Morgen weekendeditie, zaterdag 18mei

Ik heb sinds mijn achttien een rijbewijs en maak er veel gebruik van, dit is inderdaad alleen omdat ik vaak een grote verplaatsing moet maken om ergens te geraken. Als het niet moet dan blijft de wagen op stal. Ik ben altijd tegen het idee geweest van mensen die de wagen gebruiken voor naar de bakker rijden. Deze tendens van jongeren die voor alles de fiets en het openbaar vervoer gebruiken is zeker goed nieuws. Op deze manier kan er stap voor stap gewerkt worden aan autovrije stadskernen, vlotter verkeer en (hopelijk) efficiënter openbaar vervoer.
Met citaat antwoorden