Enkele post bekijken
Oud 18th May 2013, 10:18
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User

Windmolens zijn gevaarlijker dan kerncentrales

Een kernramp in België is volgens topman Jan Bens van het FANC, de nucleaire waakhond, volledig uitgesloten. "De nucleaire sector zit in een andere ordegrootte van beveiliging." Meer zelfs: windmolens zijn volgens hem een groter gevaar, zegt hij in De Morgen.
"Ja, er is een risico bij windmolens", zegt Bens. "Men is de haven van Antwerpen vol aan het zetten met windmolens, en daar ligt chemische industrie naast. Als daar een accident gebeurt, een wiekbreuk in dit geval, dat is een guillotine. Als die ergens door een chloorleiding gaat, dan is dat een probleem van een grotere orde dan wat er in Doel kan gebeuren. Windmolens zijn gevaarlijker dan kerncentrales."

Een opmerkelijke uitspraak, aangezien de veiligheid van windmolens zelden of nooit in vraag gesteld wordt. De voorganger van Bens bij het FANC, Willy De Roovere, zei bij zijn afscheid zelfs dat hij de risico's rond kernenergie "niet meer maatschappelijk te verdedigen" vindt.

Bron: De Redactie
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...FANC_Windmolens

Commentaar: De titel vind ik persoonlijk een beetje overdreven hoewel ik het in essentie met het artikel eens ben. Dat kerncentrales niet meer maatschappelijk te verdedigen zijn is ook iets waar ik het niet mee eens ben. Ik ben van mening dat een land zelfvoorzienend moet zijn qua energieproductie. Als we afhangen van andere landen zijn we een speelbal van de willekeur van buitenlandse maatschappijen. Hoewel kernenergie niet meteen de oplossing is waar heel België voor staat te springen zorgt de sector wel voor een tiende van de stroomvoorziening in België! Toch het bespreken waard, niet? Samen met de veiligheid van de windmolens, een punt waar tot voor kort met geen woord over gerept werd!
Met citaat antwoorden