‘Dikkerdjes’ worden al vanaf hun vierde buitengesloten. Dat is de opvallende conclusie van een Amerikaans onderzoek dat (weliswaar kleinschalig) heeft aangetoond dat zelfs 4-jarigen al ‘geleerd’ hebben een afkeer te hebben van leeftijdsgenoten met overgewicht. In die mate zelfs dat slechts 1 én maximum 2 van de ondervraagde kleuters vriendjes wilde worden met 'studie-object dikke Alfie’.
De studie bij 126 kleuterjongens en –meisjes toonde duidelijk aan dat zelfs de allerkleinsten al vooroordelen hebben ten opzichte van mensen met overgewicht. Voor het onderzoek las professor Andrew Hill de kinderen tussen 4 en 6 jaar drie versies van een stripverhaal voor waarin kat Toby in een boom kwam vast te zitten. De verhaallijn was telkens dezelfde maar het hoofdpersonage ‘Alfie’ verschilde. In het eerste verhaal had hij een normaal gewicht, in het tweede was hij dik en in het derde had hij een handicap.
Achteraf moesten de kinderen enkele vragen over Alfie beantwoorden. Wat bleek? De ‘dikke’ versie werd bijzonder laag ingeschat. Zo zou die volgens de kleuters minder vaak een race winnen, minder goede punten behalen, minder blij zijn met zijn uiterlijk en minder vaak op feestjes worden uitgenodigd dan de ‘normale’ Alfie.
Ook het personage in de rolstoel werd negatiever beoordeeld, maar niet in dezelfde mate als ‘dikke’ Alfie. Uiteindelijk wilde slechts één kindje bevriend met hem zijn (in de meisjesvariant waren dat er twee).
PESTGEDRAG
“Het onderzoek toonde ook aan dat oudere kinderen nog negatiever oordelen over overgewicht”, aldus professor Hill. “Ouders van jongeren met obesitas getuigden dat hun kroost al op hun vijfde buitengesloten werd, wat later kan ontsporen in pestgedrag. Jongens en meisjes leren deze vooroordelen via televisieshows die dikkerdjes belachelijk maken. Onze maatschappij is erg streng voor dikke mensen, kinderen zijn hier erg gevoelig aan. Dit uit zich op latere leeftijd in discriminatie bij sollicitaties en op de werkvloer. Als deze vooroordelen al op een erg jonge leeftijd beginnen, wordt het heel moeilijk om dit om te draaien."
Bron : http://www.femistyle.be/nl/studie-b...kkerdjes-buiten
Mening : Eerlijk gezegd geloof ik deze studie niet echt. Volgens mij hebben kinderen van vier jaar nog geen besef van hun lichaamsgewicht en in hoeverre ze verschillen met leeftijdsgenootjes. Het lijkt me dan ook zeer vreemd dat ze dikkere kinderen zouden uitsluiten en verstoten. Het onderzoek gebeurde bij 126 kinderen, dat lijkt me ook niet echt representatief. Ik geloof wel dat kinderen op latere leeftijd minder positief zullen staan tegenover leeftijdsgenoten met een hoger lichaamsgewicht. De ouders hebben hierin een grote rol, het is hun taak om hun kinderen mee te geven dat het uiterlijk minder belangrijk is dan het innerlijk en dat ze ander kinderen hier niet mogen mee uitlachen of hen uitsluiten.