Als je dan echt een diepgaander antwoord wil: hier krijg je het.
Dat er gelijkenissen zijn tussen partijen is, zoals ik reeds gezegd heb, niet nieuw. Vind ik dat vervelend, misschien wel ja. Maar ga een keer alle partijprogramma's af: er staan ontzettend veel zaken in verschillende programma's die gelijkenissen met elkaar vertonen of zelfs gelijk zijn aan elkaar. Natuurlijk moet men wel negatieve punten in de partijvernieuwing vinden. Ja, CD&V is écht bezig met een grondige vernieuwing. Standpunten werden concreter dan ooit en de dialoog met alle leden van de partij en Vlaanderen is groter dan ooit. Dat er oude ideeën terug opgepikt worden uit bv. de formateursnota van Yves Leterme (2007), mag dat dan plots niet meer? Het is toch niet omdat je jezelf aan het vernieuwen bent, dat ideeën uit het verleden niet meer goed genoeg kunnen zijn?
Het idee van de studente: Waarom kan een goed idee niet van de bevolking zelf komen? De vraag moet zich misschien anders gesteld worden: Waarom zit de dame met dat idee nog niet in de politiek? Men zaagt altijd dat politiek te ver van mensen hun bed staat, wel nu heeft men een idee van de bevolking gehaald en is het weer niet goed.
Opsmukwerk zou ik het zeker niet noemen. Al sinds eind van vorig jaar zijn de werkzaamheden voor de vernieuwing aan de gang. Iedere maandagavond werd er in Brussel vergaderd over verschillende thema's en ook online kon je mee debatteren over de vernieuwing van de partij. Nu gaat de Innesto-tekst langs de leden van CD&V: Beke is volop bezig met dialogeren in lokale afdelingen. Er ligt een tekst die moet dienen als basis voor een nieuw partijprogramma, een nieuw verhaal. Een verhaal dat voeling moet krijgen met Vlaanderen, daar is de partij nu aan bezig.
Ik vraag me af wat er zo onvergeeflijk is aan mijn mening. Ik vind dit artikel vooral
much to do about nothing .