17th May 2013, 09:59
|
Registered User
|
|
|
|
Mensen klonen: het kan, maar het is niet langer nuttig
Amerikaanse en Japanse stamcelonderzoekers hebben een mijlpaal bereikt - op een weg die medici allang hebben verlaten. De wetenschappers slaagden erin menselijke embryocellen te kweken met de techniek die de wereld in 1996 het gekloonde schaap Dolly bezorgde.
Voor veel onderzoekers is dit de afsluiting van een hoofdstuk. We weten nu waarom het niet lukte.
Hoogleraar ontwikkelingsbiologie Christine Mummery
Destijds wilden wetenschappers niets liever dan de truc herhalen bij mensen, omdat je er in theorie cellen mee kunt kweken die ziek of beschadigd weefsel kunnen vervangen, zonder afstotingsverschijnselen bij de patiënt. Dat viel echter tegen. Jarenlang mislukte de ene na de andere poging en het onderzoek werd in diverse landen verboden.
Bij de techniek injecteert men het erfelijk materiaal van een patiënt in het eitje van een donorvrouw waaruit men de kern heeft weggehaald. Zo ontstaat een klompje zichzelf delende cellen, dat in theorie kan uitgroeien tot een baby. Zover komt het echter niet: artsen gebruiken het cellenklompje om er 'stamcellen' uit te halen, cellen die nog tot alle weefseltypes kunnen uitgroeien.
Reserveweefsel
Nu is het eindelijk bij mensen gelukt, schrijft het Japans-Amerikaanse team in het vakblad Cell. Maar de wetenschap heeft al sinds 2006 een goedkopere, gemakkelijkere manier om aan reserveweefsel te komen. Daarbij maakt men de stamcellen door gewone lichaamscellen met biochemische trucs te 'herprogrammeren'. Zo omzeilt men de twee grote nadelen van klonen: het geknoei met embryo's en de lastige verkrijgbaarheid van donor-eicellen.
"Belangrijk voor de wetenschap, maar niet direct voor patiënten", zegt de Nederlandse hoogleraar ontwikkelingsbiologie Christine Mummery. "We kunnen deze cellen nu genetisch vergelijken met cellen die zijn geherprogrammeerd. Maar het betekent geen snellere genezing of zoiets."
Wel is nu duidelijk wat er steeds misging: een gekloonde menselijke eicel moet langer rijpen. Mummery: "Voor veel onderzoekers is dit de afsluiting van een hoofdstuk. We weten nu waarom het niet lukte."
Bron:
De Morgen
17/05/2013
Mening:
Knap werk van de Amerikaanse en Japanse stamcelonderzoekers om een techniek, die voor het eerst in 1996 gebruikt werd, nu ook met succes toe te passen op menselijke embryocellen. Toen ik de kop van het artikel las, stelde ik mezelf de vraag waar deze wereld naartoe gaat aangezien men mensen zou gaan klonen. Naar gelang ik het artikel verder las, herzag ik mijn mening doordat ik las dat dit enkel in functie van de wetenschap gedaan werd en niet in het belang van de patiënten.
|