Enkele post bekijken
Oud 16th May 2013, 20:52
Nikki Nikki is offline
Registered User

Het is inderdaad zo dat Europa al lang niet meer zo populair is. Financieel gaat het niet echt zo goed met Europa, althans zo weerklinkt het in alle nieuwsberichten. Griekenland heeft steun nodig, andere Europese landen dreigen ook terug te vallen op de financiële steun van Europa en ik begrijp de mensen die dit zien als een teken dat Europa niet functioneert. Europa is er gekomen om gemakkelijker aan handel te doen en om een grotere eenheid te vormen. De titel van het artikel blijft in zekere zin nog steeds positief. Ik weet niet of het een bewuste keuze was maar "Meer dan de helft Europeanen tegenstander van EU" klinkt al een pak erger dan "Minder dan helft Europeanen nog voorstander van EU". Het woord 'tegenstanders' wordt niet gebruikt en daar ben ik maar al te blij om. Oké, we mogen onze Europese unie in vraag stellen, dat lijkt mij ook een gezonde reactie om te reflecteren over ons systeem. Maar wat zou er gebeuren als de Europese Unie er niet meer zou zijn en ieder land weer zoals vroeger op zichzelf moet functioneren. Denk maar eens aan die gevolgen. Dit is in mijn ogen achteruit gaan. Door de globalisering zijn we steeds meer op weg om een wereldburger te worden. Dankzij de Europese Unie is dat al een pak makkelijker en sneller bereikbaar. Zou onze Europese Unie opdoeken niet net anti-globalisering zijn? Als we al met onze 27 landen niet meer op een gezonde economische, culturere manier kunnen werken, hoe gaan we dat dan met de hele wereld kunnen?

Bij dit alles heb ik nog een laatste bedenking. Wij, als Belgen hebben aan de basis gelegen van wat nu onze Europese Unie is. Europa is gegroeid uit iets wat wij al lang hadden: de Benelux. Zouden we dan niet teniet doen aan onze eigen ideeën?
Met citaat antwoorden