De staking bij bagageafhandelaar Swissport is nog altijd niet helemaal voorbij, ondanks dat de vakbonden en de directie wel tot een akkoord kwamen gisterenavond. Een deel van het personeel is vanmorgen wel weer aan het werk gegaan, maar een ander deel (vermoedelijk de arbeiders) aanvaardt het akkoord nog niet. Nochtans zijn er volgens de vakbonden wel garanties dat de werkdruk wordt verlicht. Vandaag zullen ze het akkoord nog eens voorleggen aan hun achterban, maar het blijft afwachten of ze daarnaa allemaal weer aan het werk gaan.
De vakbonden en de directie van Swissport hebben gisterenavond een protocolakkoord bereikt, zo staat te lezen in een gemeenschappelijke verklaring van beide partijen. Er werd gemeld dat de drie dagen durende staking mogelijk zou eindigen, maar het werk is ondertussen nog niet overal hervat.
In de gemeenschappelijke verklaring staat dat er een akkoord is dat "geen ideaal akkoord is, maar dat stappen in de goede richting bevat" en dat "voldoende elementen biedt om een oplossing te bieden voor de werkdruk". Tegen september moeten ze nog wel een nieuwe cao proberen te onderhandelen. Het akkoord bevat wel voldoende elementen voor de bonden om het personeel op te roepen het werk te hernemen.
Gisterenavond kon echter nog geen reactie verkregen worden bij de vakbondsvertegenwoordigers. Volgens diverse media leggen de vakbondssecretarissen het akkoord voor aan hun achterban. Mogelijk wordt het werk pas vanmorgen volledig hervat.
Werkdruk
Eerder gisteren had minister van Werk Monica De Coninck (sp.a) beide partijen weer bij elkaar aan tafel gekregen. De nacht ervoor waren bonden en directie nog ontgoocheld uiteen gegaan.
De staking, die zondag begon, ging over de onderbezetting en de werkdruk bij Swissport. "Als we niets doen om de werkdruk te verlagen", zo stelden de vakbonden, "dan gaan de passagiers nog vele jaren heel lang op hun bagage moeten wachten, en is dat op lange termijn niet nog schadelijker voor Zaventem?"
"Pas donderdag normaal"
Brussels Airport zei gisterenavond te verwachten dat "de komende uren de afhandelingsactiviteit zal worden hervat". De hervatting zal in eerste instantie een invloed hebben op de verwerking van vertrekkende en aankomende vluchten die vandaag en morgen gepland zijn.
"Een volledig herstel naar een normale afhandelingsactiviteit zal pas donderdag voelbaar zijn. Passagiers zullen donderdag dus in principe niks meer merken van de staking bij de afhandelaar", klinkt het.
Ook het terugbezorgen van de enorme hoeveelheden achterstallige bagage - men schat die op meer dan 20.000 stuks - kan worden opgestart. Hoelang dat zal duren kan nog niet precies worden ingeschat. De luchthaven zal, samen met de luchtvaartmaatschappijen en de afhandelaar, alles in het werk stellen om de passagiers zo snel mogelijk hun bagage te bezorgen.
Niet op eigen initiatief komen
Reizigers die tijdens de staking naar het buitenland reisden, zullen de bagage ontvangen op hun bestemming. Die wordt zo spoedig mogelijk doorgestuurd. Reizigers die aankwamen tijdens de staking zullen worden gecontacteerd door hun luchtvaartmaatschappij. Er wordt op aangedrongen dat passagiers niet op eigen initiatief naar de luchthaven komen achter bagage, tenzij ze daartoe worden uitgenodigd.
Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...l-voorbij.dhtml
Datum: 16 mei 2013
Eigen mening: Ik vind het terecht dat de werknemers van Swissport zijn overgegaan tot staking. Heel jammer voor alle mensen die problemen hadden met hun bagage maar het had wel effect. Maar nu er een akkoord bereikt tussen vakbonden en directie zijn er nog werknemers die weigeren terug aan het werk te gaan. Jammer vind ik dit, ik kon snappen dat ze de staking begonnen maar je moet ook weten en beseffen wanneer het gedaan is. De boodschap is aangekomen bij zowel werknemer als overheid, tijd om het werk te hervatten en al de achtergebleven bagage op de juiste bestemming af te leveren. Misschien is het akkoord dat gesloten is niet helemaal wat de achterban van de vakbonden er van verwacht hadden maar je kan ook geen reuze stappen verwachten. De werknemers zouden het werk moeten hervatten met de gedachte dat er in de toekomst nog verder aan hun arbeidsomstandigheden zal gewerkt worden maar ze moeten niet onschuldige passagiers blijven straffen.