Enkele post bekijken
  #9  
Oud 16th May 2013, 16:50
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Verdwijnen muntjes van 1 en 2 cent?

Hierboven zijn al verschillende reacties gegeven over het wel of niet afschaffen van de kleinste muntjes. Hierbij wil ik even zeggen dat er al Europese landen zijn waar deze werden afgeschaft, bijvoorbeeld in Finland. In Finland worden bijgevolg alle prijzen verplicht afgerond op een veelvoud van 5 eurocent. En zelfs dichter bij huis, namelijk in Nederland is er een aparte wetgeving rond deze kleine muntjes. Zo mogen de winkeliers er zelf kiezen of ze hun prijzen afronden of niet, mits ze dit duidelijke aangeven. Dit is vergelijkbaar met winkels die zeggen dat ze een briefje van meer dan 100 euro niet aannemen. Voor de winkels die hun prijzen afronden komt het er op neer dat ze de kleine centjes nog wel aanvaarden (dus je mag € 2,05 wel betalen met een munt van 2-euro, twee muntjes van 2-eurocent en één muntje van één eurocent), maar er niet meer op teruggeven.
De winkels ronden enkel het eindbedrag af bij cash-geld, niet bij betaling bij bankcontact.

Dus wat misschien ook een optie is, is om het systeem van Nederland over te nemen en de winkels zelf te laten beslissen, zo zullen misschien meer mensen met bankcontact betalen (wat kan leiden tot een verminderde productie van die kleine centjes). Hierbij wil ik toch opmerken dat uit de reeds gegeven reacties blijkt dat er toch bezorgdheid is om een mogelijke prijsstijging bij het afschaffen van de muntjes. Ik denk dat als we het doen zoals in Nederland en enkel het eindbedrag van onze aankopen afronden, dit best nog kan meevallen. Ik vermoed (hoop) niet dat de winkels ineens de prijs van alle producten zullen afronden tot op 5-cent.
Mij lijkt het systeem in Nederland zo slecht nog niet, moesten ze beslissen om de 1- en 2-eurocentjes af te schaffen.
Met citaat antwoorden