16th May 2013, 02:51
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Het stilzwijgende bondgenootschap
Het stilzwijgende bondgenootschap
De discussie over het ‘concurrentievervalsend karakter’ van sponsorboodschappen op de VRT is weer even aangewakkerd door enkele deskundigen uit de politieke en academische wereld. Met een ontroerende bezorgdheid nemen ze de commerciële omroepen in bescherming.
In Vilvoorde en Zaventem blijft het echter stil uit tactische overwegingen. De pientere bazen van VMMa en SBS koesteren hun goede relatie met de publieke omroep en een artificieel steekvlammetje als dit leidt hen niet af van hun hogere doel: de verdediging van het medium televisie. Reclame op Eén (natuurlijk is het reclame) is voor hen veel meer een zegen dan een vloek. Of minstens toch een noodzakelijk kwaad. Ik zal in hun plaats uitleggen waarom. Haast nergens in Europa blijft het reclamemedium ‘televisie’ zo goed overeind als in Vlaanderen en bij uitbreiding in België. En dat is mede te danken aan de openbare omroepen VRT en RTBf. Grote adverteerders als Telenet, Bacardi-Martini en Electrabel kiezen voor televisie als eerste medium omdat ze een breed, complementair bereik kunnen opbouwen door de combinatie van commerciële zenders en de openbare omroep. Valt de VRT weg als reclamekanaal, dan zou het overwicht van televisie weleens kunnen kantelen in het voordeel van andere en nieuwere media, simpelweg omdat het tv-bereik dan smaller en minder kwalitatief wordt.
Het is dan ook redelijk onzinnig om te beweren dat een groter stuk van de reclametaart bij VTM en Vier zou terechtkomen als Eén geen commerciële boodschappen meer zou brengen. Het tegendeel is meer waarschijnlijk. We mogen dus gerust spreken over een stilzwijgend bondgenootschap tussen de leiding van de drie grote omroepen. Met de objectieve steun van adverteerders, mediacentrales en reclamebureaus.
Er wordt hard en goed gewerkt achter de schermen van televisie in Vlaanderen, niet alleen aan programma’s maar ook aan het businessmodel. Getuige daarvan het veelbelovende Stievie-project dat de drie omroepen samen in de markt zetten als antwoord op de macht van de telecom-operatoren. Het is dan ook in ieders belang om het opgeklopt debat over de reclame-inkomsten van de VRT tot zijn ware proporties te herleiden. De publieke omroep kan de volgende drie jaar blijven rekenen op 20 procent reclame-inkomsten. De commerciële omroepen genieten onrechtstreeks mee van de sterke positie van het medium. En de kijker krijgt met minder belastingen meer kwaliteit op televisie. Wie heeft er eigenlijk reden om te klagen?
Marc Fauconnier is CEO van het reclamebureau Famous
DS, 14-05-2013 (Marc Fauconnier)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|