15th May 2013, 17:38
|
Registered User
|
|
|
|
Lore Vanmarcke jij gaf aan dat de kerk moet nadenken over zijn toekomst. Nog niet zo heel lang geleden heeft het bisdom Antwerpen een hele visietekst uitgewerkt over de toekomst van het bisdom. In deze tekst staat heel duidelijk omschreven waar het bisdom aan moet werken en waar de pijnpunten liggen. De kerk denkt dus wel degelijk na over zijn toekomst.
Verder sluit ik mij aan bij Katelijne. Tegenwoordig willen wij onze christelijke wortels enkel maar wegsnijden. Waar dan niet over nagedacht wordt, is dat je zonder de wortels ook een gedeelte van jouw eigenheid en ook je stevigheid verliest. Onze maatschappij is namelijk gebouwd op de christelijke normen die niet weg te denken zijn uit onze maatschappij.
Bovendien mogen we onze culturele achtergrond niet verloochenen en denk ik dat wij inderdaad nog trots mogen zijn op de vele mooie kerken in België. Het is inderdaad niet haalbaar om elk kerkgebouw in de zovelen kleine parochies te kunnen behouden. We zullen inderdaad stilaan deze moeten kunnen loslaten en voor dergelijke gebouwen een andere invulling vinden. Hierdoor wordt er geen onnodig geld uitgegeven.
Toch ben ik voor een minimale staatsteun aan de bisdommen. Wanneer priesters of andere pastorale medewerkers niet meer kunnen worden vergoed voor hun arbeid, dan kunnen wij toch niet anders dan als belastingbetaler bijspringen. Zoals het artikel aankaart gaat het hier niet over massa geld maar een geleidelijke groei van de staatssteun. Op deze manier kunnen pastoraal werkers, die heus niet alleen in de kerk werken, nog altijd hun werk blijven beoefenen.
|