Niet alleen mensen maar ook honden ervaren een gelukzalig gevoel na het lopen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat in het Journal of Experimental Biology is verschenen. Experimenten tonen aan dat zowel bij mensen als honden na het lopen de hoeveelheid endocannabinoïden toeneemt. Die zijn verantwoordelijk voor de zogenoemde "runner's high".
Voor het onderzoek baseerden wetenschappers zich op de prestaties van 10 mensen en 8 honden. Bij wijze van controlegroep schakelden ze ook 8 fretten in. De pootjes van die laatste zijn er niet direct op gebouwd om te rennen. De poten van honden en benen van mensen zijn dat wel.
Bij alle mensen en dieren werd eerst bloed afgenomen. Dat werd gecontroleerd op de hoeveelheid endocannabinoïden. Die zijn verantwoordelijk voor het gelukzalige gevoel dat mensen ervaren na een eindje hardlopen, de zogenoemde "runner's high".
30 minuten op de loopband
Vervolgens gingen alle deelnemers de loopband op waar ze 30 minuten aan het rennen gingen. Na afloop werd opnieuw bloed afgenomen. Bij zowel mensen als honden was de hoeveelheid endocannabinoïden gevoelig toegenomen wat erop wijst dat ook honden een "runner's high" ervaren na het lopen.
De waarden in het bloed van de fretten veranderden evenwel niet. Volgens de onderzoekers toont dit aan dat endocannabinoïden wezens die gebouwd zijn om te rennen aanmoedigen en helpen om vaker te sporten en hun atletische prestaties te verbeteren. Bij andere diersoorten blijft dat effect uit.
Het volledige onderzoek staat te lezen in het Journal of
Experimantel Biology.
VRT -
Deredactie.be
Ik denk niet dat er hier iemand verbaasd zal opkijken dat iedereen reeds wist dat honden nu eenmaal graag lopen
Ik vind het wel intrigerend om te lezen dat een lichaam gemaakt om te lopen, zichzelf ook motiveert om te gaan lopen door deze endocannabinoïden. Nu, waar liggen mijn loopschoenen ook alweer?