Enkele post bekijken
Oud 15th May 2013, 09:30
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User

Hoofddoek toegelaten voor islamleraressen

Hoofddoek toegelaten voor islamleraressen

Bewerkt door: redactie − 15/05/13, 05u37 − Bron: Belga

Scholen mogen islamleraressen niet verplichten om hun hoofddoek te dragen in de klas tijdens de les. Tegelijk mogen de scholen het dragen ervan niet verbieden elders in de schoolgebouwen. Dat blijkt uit een uitspraak van de Raad van State, schrijft La Dernière Heure vandaag.

De Raad van State verplicht Grâce-Hollogne om zijn intern reglement te wijzigen. De gemeente moet de bepaling schrappen die islamleraressen verplicht om in de klas hun hoofddoek te dragen tijdens de les en niet elders in de gebouwen van de school. Het gaat volgens La Dernière Heure om een definitieve beslissing die algemeen geldig is in de Federatie Wallonië-Brussel.

De Raad van State is van oordeel dat islamleraressen niet gebonden zijn aan de plicht van neutraliteit, net zomin als die van andere erkende godsdiensten. Verder stelt de Raad dat "het dragen van elk teken van religieuze overtuiging, waaronder kledij, inherent is aan het onderwijs van de erkende religies en niet beperkt wordt tot de lesuren en de lokalen waarin er onderwezen wordt".

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...eraressen.dhtml

Mening:
Dat vrouwen hun hoofddoek willen dragen vind ik eigenlijk niet verkeerd. Oké, een islamitische vrouw mét hoofddoek in een katholieke school zou niet kunnen en gaan ze nooit toelaten. Maar als de vrouw in kwestie in een ander onderwijsnet lesgeeft, vind ik dat wel goed. Denk maar aan een methodeschool. Daar is het perfect mogelijk denk ik. Iedereen mag trouwens kiezen wat hij of zij wordt en wil doen in het leven. Om zo'n vrouwen te verbieden om in het onderwijs te stappen zou dom zijn. Zo leren kinderen langs de andere kant omgaan met iemand van een andere cultuur. Dat kan uiteindelijk voor meer verdraagzaamheid leiden. Ik denk dat het tijd wordt dat Belgen met name Vlamingen het leren accepteren dat er enorm veel verschillende culturen aanwezig zijn in ons land. Dat noem ik meegaan met de tijd.
Met citaat antwoorden