14th May 2013, 14:57
|
Registered User
|
|
|
|
Ik ben sterk van mening dat er een of andere vorm van 'algemene vorming' geïntegreerd moet worden in het secundair onderwijs, of zelfs al gedeeltelijk in het basisonderwijs! Voor dit laatste heb ik bijvoorbeeld in het vierde studie jaar geleerd hoe ik een fietsband kan herstellen, gaatjes vinden in de banden, een band vervangen.. Ik kijk soms op als iemand de ketting niet op zijn of haar fiets kan leggen (hier heb ik het over leeftijdsgenoten).
In het middelbaar kan je ook proberen om ruimte te maken voor andere praktische zaken naast financiële en economische kennis; denk maar aan alle jongeren die vroegtijdig alleen gaan wonen of op kot gaan.. Het zou naar mijn mening niet slecht zijn als deze jongeren een basis huishoudkunde meekrijgen opdat ze zelf een simpele maar gezonde, lekkere altijd op tafel kunnen toveren, in plaats van klaargemaakte of afhaalmaaltijden.
Ik zie in ieder geval weinig nadelen in het invoeren van 'algemene vorming'. Jongeren hebben het later minder moeilijk om op eigen benen te staan, al moet er voor zo'n vak natuurlijk tijd en ruimte gevonden of gemaakt worden..
|