14th May 2013, 14:51
|
Registered User
|
|
|
|
Ik denk dat het niet alleen de financiële kant is die ervoor zorgt dat leerlingen niet klaar zijn voor het dagelijkse leven. Ik denk ook dat leerlingen op andere vlakken te weinig vaardigheden leren op school om in het dagelijkse leven vlot te functioneren. Ikzelf heb vroeger in een school gezeten waar iedereen in het tweede jaar economie kreeg, ongeacht de richting en ik vond dit een heel nuttig vak. Ik heb enkele jaren ASO gedaan en enkele jaren KSO. Wat ik vooral miste waren praktische vakken (huishoudelijke vakken, techniek vakken) om mijn plan te kunnen trekken. Vrienden van mij die TSO gevolgd hadden, stonden ver voor als het aankwam op bijvoorbeeld koken. In ASO wordt daar totaal geen aandacht aan besteed en dat vind ik jammer. Vele leerlingen die afstuderen in het zesde middelbaar gaan verder studeren en een deel hiervan gaat zelfs op kot. Dan is het belangrijk dat je al zelf op eigen benen kan staan. Ik vind dat er in het onderwijs, ongeacht ASO-KSO-TSO-BSO, er een vak moet zijn dat leerlingen voorbereid op het latere leven met de bijhorende belangrijke vaardigheden waarbij ook zeker en vast ook de financiële kant hoort.
|