14th May 2013, 13:14
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
|
|
Ik vind de resultaat van het onderzoek verre van verrassend. Zelf kregen mijn broers en ik ook een beloning bij een goed rapport. Zoals al reeds gezegd wordt hierbij goed gedrag bekrachtigt en kan het een aanmoediging of motivatie vormen voor de jongeren. Ik ben eerder een voorstander van een aangekondigde beloning, waarbij de jongere in kwestie deze beloning enkel en alleen bij bepaalde voorwaarden kan verdienen. Zo kan je als ouder opteren voor een methode waarbij het kind doorheen het jaar 'stempels' of 'stickers' (natuurlijk kan je een andere manier vinden bij kinderen die al wat ouder zijn ) verdient, om zo uiteindelijk voor een mooie beloning te 'sparen'.
Als een jongere daarentegen verrast wordt met een cadeau na een (goed?) rapport, zal het op eigen houtje motivatie moeten zoeken/vinden in het eigen leren. Dit is natuurlijk ook geen slechte zaak, maar dan is het natuurlijk aan de leerkrachten en de leerlingen om een motiverende leeromgeving te creëren. Maar in hoeverre zijn deze beloningen nog een 'verrassing' als ze frequent worden toegepast (bv. na ieder rapport/eindrapport).
Wat mij het belangrijkst lijkt is dat er nog steeds een soort van waarde moet meegegeven worden aan de beloning, en niet louter iets materieel. Zo kan een uitstap al een mooie beloning vormen, of moet er op een of andere manier een verantwoordelijkheidsgevoel, waarde van geld, ... aangebracht worden. Het is maar een idee (misschien lichtjes utopisch, maar daarom niet minder nastreefbaar!)
|