14th May 2013, 13:07
|
|
Registered User
|
|
|
|
Net als Griet sta ik ervan versteld dat 8 op 10 ouders hun kinderen belonen na een goed rapport. Wat dan wel goed is, is dat de ouders het niet vooraf aankondigen. Toch denk ik dat een motiverende beloning meer effect zou kunnen hebben, dan een beloning enkel op het einde. Stel dat er voor een paar vakken slechte resultaten zijn, zouden ze dan geen beloning krijgen? Ze hebben toch hun uiterste best gedaan?
Daarnaast ben ik ook van mening dat een beloning niet altijd materieel hoeft te zijn. Een schouderklopje of complimentje kan evenveel doen. Ik merk dat ook tijdens het lesgeven dat leerlingen er vrolijk van worden wanneer ze iets goed doen en ik hen dat ook uitdrukkelijk zeg. Leerlingen zouden die beloning ook niet mogen koppelen aan een goed rapport, want dan gaan ze zo denken: wanneer ik een goed rapport heb, krijg ik telkens een beloning! Terwijl een intrinsieke motivatie (ik wil mijn best doen, ik wil slagen voor dit vak/dit schooljaar, ik wil laten zien dat ik het ook aankan) bij schoolwerk in mijn ogen meer gewenst is.