Jongeren niet voorbereid op dagelijks leven.
Leerlingen uit het aso beschikken over onvoldoende financiële, maatschappelijke en economische basiskennis. Een vak 'algemene vorming' dringt zich op.
1193 leerlingen uit de derde graad van het algemeen secundair onderwijs (aso) kregen twintig 'simpele' meerkeuzevragen voorgeschoteld om hun financiële, maatschappelijke en economische basiskennis te testen. De resultaten zijn confronterend. Slechts 43 procent van de vragen werd correct beantwoord. Dat concluderen vier studenten van de Arteveldehogeschool in Gent in hun bachelorproef, die genomineerd is voor de Vlaamse Scriptieprijs.
'Het ontbreekt de jongeren aan noodzakelijke basiskennis om te kunnen participeren in de hedendaagse maatschappij', zegt Greta Van De Velde, promotor en docente economie. Van De Velde voert al enkele jaren onderzoek naar de basiskennis van leerlingen en pleit vurig voor een nieuw vak 'algemene vorming'.
Het was confronterend om vast te stellen dat de leerlingen op doordeweekse vragen het antwoord schuldig moesten blijven. Vooral de finaciële kennis laat duidelijk de wensen over.
Bron: De Standaard
Datum: 14/05/2013
Link:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130513_00580413
Eigen mening:
Het kan inderdaad niet dat jongeren wanneer ze afstuderen niet voldoende algemene kennis hebben. Dat de financiële kennis bij jongeren het minste is verbaasd me niet. Ik denk dat enkel jongeren die economie krijgen in het middelbaar geconfronteerd worden met financiële producten. Ik denk dat het belangrijk is om meer rekening te houden met de vakoverschrijdende leerstof en meer aandacht aan algemene kennis te besteden. Een extra vak algemene vorming lijkt mij dan ook niet zo slecht.