Enkele post bekijken
Oud 13th May 2013, 18:00
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User

Zoals reeds vermeld, durven jongeren vandaag de dag wel wat meer hun mond open doen. Wanneer ze toch recht in hun schoenen staan -zoals hier het geval is- vind ik het niet verkeerd dat ze zoals deze jongen gewoon hun mening geven over de manier waarop ze les krijgen. Ik ben het erover eens dat de leerkrachten nog altijd in eerste instantie leerlingen moeten warm maken voor hun leerstof, ook al lukt dat niet bij elke leerling. Het feit dat je het probeert, is een stap in de goede richting. Daarnaast heeft de jongen ook gelijk wanneer hij zegt: "These kids need to learn face to face." Het is waar dat sommige leerlingen misschien beter leren door gewoon de cursus te leren, maar er is nood aan differentiatie indien je wil dat alle -of toch de meeste- leerlingen de kans krijgen om iets te leren. Andere leerlingen hebben inderdaad een duidelijke uitleg van de leerkracht nodig, terwijl andere weer beter samen leren (in groepswerk, hoekenwerk, coöperatief leren ...).

Ik vind dat er andere manieren zijn om deze boodschap over te brengen, maar vanuit het standpunt van de jongen begrijp ik wel dat de emmer gewoon zo vol zat dat hij zich niet meer kon inhouden. Zeer begrijpelijk als je effectief naar de les komt om iets te willen leren en er weinig gebeurt tijdens de les. Ik denk dat je als leerkracht minstens evenveel terug krijgt van je leerlingen, indien je ook je best doet om de leerstof interessant te maken aan de hand van werkvormen en dergelijke.