De N-VA wil dat bij de staatshervorming ook de financiële dotaties aan politieke partijen verlagen. Partijen krijgen geld van de staat om hun werking te bekostigen. In Vlaanderen is dat bijna veertig miljoen euro. De N-VA vindt dat bedrag te hoog, maar is door die staatssteun nochtans zelf de rijkste partij van het land.
Het partijgeld komt vooral van de overheid zelf, die dotaties geeft op basis van de partijresultaten, aldus VTM NIEUWS. De N-VA krijgt zo tot 8 miljoen euro. In totaal ontvangen de Vlaamse partijen zo'n 37 miljoen euro. Daarmee betalen ze personeel en gebouwen, maar ook verkiezingscampagnes.
Via de senaat vloeit zo'n 6 miljoen euro naar de Vlaamse partijen. 'Elke stem op een Bart De Wever bij de senaatsverkiezingen levert de N-VA 1,50 euro op. Een stem op een politicus van Groen levert die partij 1,8 euro op', legt VTM NIEUWS uit. De N-VA wil nu dat minstens de geldstroom via de senaat helemaal wordt drooggelegd.
'Ik denk dat we het met minder zouden kunnen doen, zeker in deze tijden', zegt Ben Weyts, de ondervoorzitter van N-VA. 'Er is nu een opportuniteit die zich aandient, namelijk de hervorming van de senaat. Ik denk dat we kunnen werken aan een vermindering van de financiering via de provinciale kanalen en via de senaat.'
bron :
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130511_00576669
mening :
Dit is weeral een voorbeeld van "hand in eigen boezem steken". Het is logisch dat de N-va het meeste krijgt t.o.v andere partijen. Zij zijn de grootste in Vlaanderen en daarbij komt er een zekere vergoeding.
Dat een Groen(!) stemmer meer waard is al een N-va stemmer vind ik dan weer heel ondemocratisch. Zouden ze die regeling eerst niet rechtzetten vooraleer de volgende oorlog wordt ontketend omtrent staatshervormingen.
Ik geef een staande ovatie aan dit standpunt van de N-va. In tijden van crisis is het nodig om te besparen aan elke vorm van uitgave. Ook deze uitgave valt zeker goed te keuren. Maar ik betwijfel of N-va de rijkste partij is in Vlaanderen. Het verdient het meeste, maar dat betekent niet dat de N-va de rijkste partij is. Misschien moeten ze daar eens een onderzoek over doen en uitmaken welke partij nu eigenlijk het meeste kapitaal heeft. Ik zet mijn geld op de CD&V en de Ps alleszins.
Maar alleszins : Een mooi voorbeeld van politieke moed waarbij "Hand in eigen boezem steken" een mooie citaat voor is.