De treinbestuurder die de giframp in Wetteren veroorzaakte reed 87 kilometer per uur op een plek waar hij maar 40 kilometer per uur mocht rijden. Dat wordt volgens Het Nieuwsblad bevestigd door het onderzoek naar de ramp.
Eerder waren er al geruchten dat de trein 80 kilometer per uur reed, maar het was dus nog sneller, zo stelt Het Nieuwsblad zaterdag. Uit het onderzoek na de ramp blijkt volgens de krant dat de trein met een snelheid van 87 km per uur over de wissel denderde.
Meer dan dubbel zo snel als toegelaten dus. De treinbestuurder probeerde nog te remmen, maar vermoedelijk deed het bruuske remmanoeuvre de vloeistoffen in de tanks zo klotsen dat de goederentrein uit de sporen werd geslingerd. De vastgestelde snelheid werd aan de redactie van Het Nieuwsblad gisteren door verschillende bronnen gemeld, maar het parket wilde dat niet officieel bevestigen.
De treinbestuurder, die voor de Nederlandse tak van DB Schenker werkt, komt uit Rotterdam en had al 25 jaar ervaring. Onlangs onderging hij nog met succes de psychologische en fysieke tests die treinbestuurders moeten afleggen om hun rijbewijs te behouden. Sinds het ongeval krijgt de bestuurder psychologische bijstand.
Geen verontreiniging
Sinds vannacht ligt de goederentrein al een week naast de sporen. De vrijgekomen gifstoffen veroorzaakten één dodelijk slachtoffer en in een straal rond het ongeval moest iedereen zijn huis verlaten. Sinds gisteren is de brandweer uiterst behoedzaam bezig met de berging van het wrak.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130511_00576330
Mening: Deze dramatische ramp was waarschijnlijk niet gebeurd als de treinbestuurder zich aan de snelheid van 40 km/h had gehouden. Natuurlijk maakt elk mens fouten maar als je weet dat je met zo'n gevaarlijke inhoud rijdt dan is het toch wel vrij noodzakelijk dat je je aan de snelheid houdt. Bovendien was het toch niet de eerste keer dat deze treinbestuurder deze route reed en zou hij de snelheid dus wel moeten weten. Hij rijdt namelijk al 25 jaar met de trein, zonder enige problemen. Als je weet dat je er maar 40 km/h mag rijden en deze trein reed zelfs meer dan het dubbele dan je mocht rijden (87 km/h) dan is het logisch dat het fout gaat. Ze zetten niet voor niets limieten van snelheden op de treinsporen.
De treinbestuurder probeerde nog te remmen, maar vermoedelijk deed het bruuske remmanoeuvre de vloeistoffen in de tanks zo klotsen dat de goederentrein uit de sporen werd geslingerd. Dit is te verwachten, dat weet toch iedereen dat dat gaat gebeuren als je plots bruusk remt. Achja niets aan te doen. Wat gebeurd is, is gebeurd en we kunnen de klok niet meer terugdraaien. Spijtig dat er voor zo'n ongeval zo'n heisa en last is voor de omliggende bewoners.