Enkele post bekijken
  #1  
Oud 10th May 2013, 11:07
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
270.000 euro boete voor Colruyt na verboden tabaksreclame

De Brusselse correctionele rechtbank legt Colruyt een boete van 270.000 euro op voor inbreuken op het verbod op tabaksreclame. 'Het is verwerpelijk dat Colruyt zulke reclame maakt, terwijl wetenschappelijk bewezen is dat het schadelijk is voor de gezondheid', vond de rechter.

Het Brusselse parket eiste in maart een geldboete jegens twee vennootschappen achter de Colruyt-warenhuizen. Beiden zouden zich schuldig gemaakt hebben aan illegale reclame voor tabakswaren. Volgens het parket zijn de prijskortingen die Colruyt toepaste immers reclamepraktijken, en die zijn sinds 1997 verboden.

Volgens het parket overtrad Colruyt het verbod op tabaksreclame op vier manieren: door tabak te verkopen onder de prijs die op de fiscale zegels staat, door hoeveelheidskortingen te geven, door op bepaalde data extra kortingen te geven en door de zogenaamde ‘kampkortingen’ die aan jeugdbewegingen werden toegekend. ‘Op die manier werd gemiddeld 10 procent korting op tabaksproducten gegeven’, vindt de substituut.

Volgens de advocaten van de NV Etablissementen Frans Colruyt en de NV Colruyt Group Services deden de Colruyt-warenhuizen niets verkeerds als ze kortingen geven op tabaksproducten. ‘De prijs van een product is geen reclame maar maakt deel uit van de verkoop’, klonk het, ‘en de verkoop van tabaksproducten is niet verboden. Bovendien verbiedt Europa dat aan de detailhandelaars minimumprijzen zouden opgelegd worden.’

Bron:
De Standaard
10/05/2013

Mening:
Ik heb een dubbel gevoel bij het lezen van dit artikel. Enerzijds vind ik het vreemd dat een winkelketen zoals Colruyt "kortingen" geeft op tabakswaren. Ik heb nog nooit eerder geweten dat op dergelijk product prijsverminderingen, groepskortingen, ... gebeurden. Anderzijds vind ik dat dit niet onmiddellijk als "tabaksreclame" opgevat moet worden. Misschien moet men eerst maar eens natrekken wat de bedoeling is achter de prijsverminderingen op de tabakswaren.
Met citaat antwoorden