Enkele post bekijken
  #1  
Oud 7th May 2013, 21:13
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Motilium nog enkel op voorschrift

Motilium nog enkel op voorschrift

Alle geneesmiddelen die het middel domperidone bevatten zoals het maagmedicijn Motilium zullen enkel nog op voorschrift te verkrijgen zijn. Dat heeft het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) beslist.
Het bewuste geneesmiddel ligt al langer onder vuur. Volgens sommige onderzoekers kan domperidone hartritmestoornissen veroorzaken, met mogelijk fatale afloop.

Het FAGG startte begin 2013 een procedure over het al dan niet op voorschrift brengen van alle geneesmiddelen met domperidone. De Commissie voor geneesmiddelen voor menselijk gebruik, die verbonden is aan het FAGG, hakte daarover in april de knoop door.

Ontgoocheld

In een korte mededeling zegt Johnson & Johnson, het moederhuis van Janssen Pharmaceutica, dat het een aangetekend schrijven ontving waarin het FAGG het bedrijf op de hoogte bracht.

‘Johnson & Johnson Consumer is ontgoocheld over deze beslissing, die de toegang beperkt tot medicijnen waar veel mensen op rekenen voor de eigen verzorging of die van hun familieleden. Het bedrijf zet zijn dialoog met het FAGG verder teneinde alle aspecten die bij de beslissing in overweging genomen werden te evalueren.’

Johnson & Johnson blijft vertrouwen behouden ‘in de gunstige baten-risicobalans van Motilium en Touristil (een middel tegen reisziekte, nvdr.) bij correct gebruik volgens de goedgekeurde bijsluiter’.

De maatregel zal volgens het FAGG pas tegen eind dit jaar van kracht zijn. Eerst moeten alle procedures gevolgd worden. Tot dan blijven de betrokken medicijnen dus vrij verkrijgbaar.

bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130507_00571810

Mijn mening:
Ik persoonlijk vind het wel spijtig dat ze dit geneesmiddel nog enkel gaan laten verkrijgen op voorschrift. Ik gebruik dit geregeld als ik buikpijn heb. Nu is het wel zo dat er volgens mij genoeg alternatieven zijn. Tegen buikpijn kan je natuurlijk steeds paracetamol innemen.
Ik zag ook dat touristil blijkbaar ook onder vuur ligt. Ik hoop persoonlijk dat ze dit niet enkel op voorschrift gaan verkopen. Het is namelijk toch iets wat veel mensen vaak en goed kunnen gebruiken. Ik zelf word ook redelijk snel wagenziek en ben altijd blij dat ik door dit medicijn beter blijf. Als je voor iedere autorit naar de dokter moeten, zijn we echt stom bezig. Ik zou ook niet meteen een ander medicijn kennen dat hier tegen werkt.
Met citaat antwoorden