Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar zijn in België 96 elektrische wagens ingeschreven, een terugval met liefst 60 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Sectorfederatie Febiac trekt daarom vrijdag aan de alarmbel, temeer omdat de situatie in ons land in schril contrast staat met die in onze buurlanden.
In West-Europa nam de verkoop van elektrische voertuigen tijdens de eerste twee maanden van dit jaar met 40 procent toe. Volgens Febiac stijgt de verkoop van elektrische wagens haast overal, ‘voornamelijk omwille van een coherent en ondersteunend overheidsbeleid’.
En daar knelt volgens de federatie het schoentje in ons land. Sinds de afschaffing van de belastingvermindering voor elektrische wagens door de federale regering eind vorig jaar, is het aan de gewesten om steunmaatregelen voor schone voertuigen uit te werken. Voor de bedrijven vormt de nieuwe berekening van het voordeel van alle aard dan weer een rem op de aanschaf van elektrische wagens.
Febiac vraagt daarom aan de gewestelijke regeringen om werk te maken van een gewestelijke ecopremie voor schone voertuigen en aan de federale regering om de berekening van het voordeel van alle aard aan te passen, ‘zodat zuinige en schone wagens niet gestraft worden door hun hogere cataloguswaarde’.
‘Het is nu echt alle hens aan dek voor onze verschillende regeringen om hun rol te spelen in de ondersteuning van schone en elektrische voertuigen’, waarschuwt Febiac-afgevaardigd bestuurder Luc Bontemps.
Bron: De standaard - 03/05/2013 -
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130503_00565788
Mijn mening: België wil milieuvriendelijker worden, maar neemt wel de premies af voor de dingen die meer milieuvriendelijker zijn dan andere. Dat is zeker fout. Geef premies aan dingen die milieuvriendelijk zijn zoals aan die auto's. Als de prijs van de elektrische auto's sterk zou afnemen, door premies, gaat men zien dat mensen het meer en meer gaan kopen. Dan pas gaan mensen overschakelen. Maar nu is het gewoon nog te duur en daarom daalt de verkoop.