Enkele post bekijken
Oud 4th May 2013, 14:19
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Evelien.Verlinden
Hervormingen brengen altijd voor- en tegenstanders met zich mee, maar voorlopig kan ik nog niet echt een uitgesproken mening geven over dit voorstel.

Wel vind ik niet dat men zomaar een beslissing kan nemen, zonder dat er eerst een grondig onderzoek is gevoerd naar de voor- en nadelen van het verkorten van de vakantie. Zo zorgt een kortere vakantie er inderdaad voor dat de leerlingen minder lang van de schoolbanken wegblijven. Maar gaat dit dan automatisch gepaard met hogere punten? Dat is vooral wat men moet aantonen. Men zou bijvoorbeeld eerst een proefproject kunnen houden, waarbij men stap per stap de grote vakantie verkort. Als uit de resultaten blijkt dat de cijfers van de leerlingen opmerkelijk hoger liggen, vind ik toch dat we bereid moeten zijn om het voorstel te overwegen.

Het argument voor deze hervorming is dat de leerlingen anders te lang van de schoolbanken wegblijven en hierdoor hun kennis achteruit gaat. Maar waarom kunnen we de leerlingen dan gewoon niet tijdens de vakantie enkele kleine taken geven om hun kennis te onderhouden? Zo kunnen we als leerkracht Nederlands de leerlingen 1 of 2 boeken laten lezen. Dit is toch helemaal niet zo overdreven? En zo los je meteen het probleem op.

Ik ben het eens met Evelien, hoe kunnen zij nu oordelen dat 9 weken te lang is zonder dit te onderzoeken. Verder denk ik dat kinderen in de zomer vooral moet ontspannen, spelen met vriendjes en op kamp gaan met de scout/ vakantie met de ouders.

We onderschatten veel te vaak hoe zwaar één schooljaar niet is voor 12-18 jarigen, ik denk dat 9 weken niet overdreven is om zich terug op te laden.

Wel ben ik het ermee eens dat voor bepaalde vakken een kleine opdracht nuttig kan zijn om bepaalde vaardigheden op peil te houden, zoals bijvoorbeeld een boek lezen met bijhorende opdrachten, een film kijken en daar een verslag van maken, de actualiteit opvolgen, ...

Bij het voorstel zouden er 3 weken bij komen op andere momenten, maar de zomer is een tijd waar ze buiten kunnen spelen en dingen doen, als er extra vakantie komt in de winter, kunnen ze nog wat binnen blijven voor de televisie en computer.