Vind-ik-leuks redden geen levens
'Vind ons leuk op Facebook, en we enten geen enkel kind in tegen polio'. Dat is de opmerkelijke boodschap van een nieuwe campagne van UNICEF Zweden.
Facebook en sociale media zijn geschikte instrumenten om een probleem onder de aandacht te brengen, maar een eenvoudige klik op een 'vind ik leuk'-knop of een retweet brengen weinig zoden aan de dijk. Slacktivism is de term die in deze context wel vaker opduikt: een liefdadigheidsactie ondersteunen met een muisklik die hoegenaamd niets verandert.
Frappant is dat uit onderzoek blijkt dat één op de zeven mensen gelooft dat een organisatie leuk vinden op Facebook even goed is als geld geven. UNICEF Zweden kaart dat probleem aan en roept mensen in een cassante campagne op om geld te storten, en niet gewoon op Facebook-duimpjes te duwen.
Bron: De Standaard, 30/04/2013,
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130430_096
Commentaar:
Ik vind dit eigenlijk een goede campagne. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die geloven dat als ze gewoon iets leuk vinden op Facebook, ze daar andere mensen mee kunnen helpen. Dit klinkt misschien absurd, maar ik denk dat er meer mensen zo zijn dan dat wij denken. Met deze campagne confronteren ze die mensen daarmee, zo zullen ze beseffen dat dit niet de manier is om mensen te helpen en organisaties te steunen. Iedereen kan gewoon een pagina aanmaken op Facebook of andere sociale media. Dus iedereen kan ook zo'n pagina aanmaken. Ik denk dat veel van deze pagina's gewoon nep zijn. Waarom dat sommige mensen dit doen, begrijp ik ook niet goed. Misschien willen de makers van deze pagina's gewoon veel likes. In ieder geval, gewoon dingen leuk vinden, helpt deze organisaties echt niet!