38 procent van de weggebruikers ervaart vaak tot zeer vaak dat verkeerslichten niet goed afgestemd zijn op de verkeersstroom. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van VAB, een bevraging bij een duizendtal automobilisten. De mobiliteitsclub schat dat 1 op de 15 kruispunten kampt met een of ander technisch defect aan de verkeerslichten.
Volgens VAB gaat het veelal om storingen aan de detectielus, die aan het sturingssysteem informatie geeft hoe druk het is in de verschillende richtingen. "Een defecte detectielus kan de wachttijden en dus files in een bepaalde richting doen toenemen", aldus de mobiliteitsclub, die ook hekelt dat dergelijke defecten soms pas na lange tijd hersteld worden nadat ze toevallig opgemerkt of gesignaleerd werden, aangezien er geen systematische of automatische controle gebeurt.
VAB berekende dat een defect aan een intelligent verkeerslicht dat door een van haar leden gemeld werd op de N75 in Dilsen-Stokkem, de automobilisten 125.011 euro per jaar kost. "Omdat de voertuigen er onnodig moeten afremmen en accelereren gaat elke dag zowat 224 liter brandstof verloren, of jaarlijks 81.760 liter", klinkt het. Elke stop zorgt bij een gemiddelde auto voor een meerverbruik van 2 centiliter, aldus VAB. De ecologische schade bedraagt 204 ton CO2.
VAB vraagt daarom aan Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) de oprichting van een speciaal team van specialisten, naar Nederlands voorbeeld, die de werking van de verkeerslichten op de belangrijkste kruispunten controleren en optimaliseren.
Bron: BELGA,
"Verkeerslichten functioneren niet optimaal". De Redactie, 2013-05-01, (
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...Verkeerslichten)
Mening:
Ik vind dit een zeer interessant artikel. Regelmatig rijd ik ook voorbij een verkeerslicht waar steeds een lange wachttijd is vooraleer je terug kan vertrekken. Zelf sta ik er meestal niet bij stil dat het stilstaan achter een rood verkeerslicht er voor zorgt dat ik meer brandstof ga verbruiken. Waar ik wel bij stil sta is het tijdsverlies dat ik heb bij het stilstaan in een file voor het rood licht.
Na het lezen van dit artikel ben ik net zoals VAB van mening dat er iets moet veranderen. Er moet namelijk, zoals in het artikel vermeld wordt, regelmatig controle uitgevoerd worden op de goede werking van de verkeerslichten.
Als de verkeerslichten goed werken en dus goed zijn afgestemd op de verkeersstroom, zullen er voordelen zijn. Zo zal het milieuvriendelijker zijn aangezien er 204 ton CO2 minder wordt uitgestoten per jaar. Ook zal het een tijdswinst opleveren voor de automobilisten.
Het verbeteren van de werking van de verkeerslichten heeft dus enkel maar positieve gevolgen.