1st May 2013, 13:23
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
|
|
Nieuw verkeersbord ‘doorlopende weg’ voor voetgangers en fietsers
Er wordt een nieuw verkeersbord in het leven geroepen dat voetgangers en fietsers duidelijk moet maken dat een doodlopende weg voor hen toch doorloopt. De Kamercommissie Infrastructuur heeft het wetsvoorstel daarover van Open VLD-kamerlid Sabien Lahaye-Battheu dinsdag goedgekeurd.
Veel wegbeheerders gebruiken het verkeersbord voor doodlopende weg, waardoor die dus doodloopt voor alle weggebruikers. Maar uit een steekproef van de Voetgangersbeweging blijkt dat in Vlaanderen bijna driekwart van die wegen toch doorloopt voor zachte weggebruikers.
‘Het gaat dus om meer dan 20.000 wegen, die fietsers en voetgangers die de weg niet kennen, niet gebruiken, hoewel er voor hen een doorgang is aan het einde van de straat’, zegt Lahaye-Battheu.
Tijdwinst
‘Als we het stappen en fietsen als duurzaam vervoermiddel willen bevorderen als alternatief voor het autogebruik, moeten we er bijvoorbeeld voor zorgen dat er tijdswinst is. Voetgangers en fietsers kunnen die vaak realiseren door gebruiken te maken van die, nu vaak onbekende, doorlopende straten’, zegt Lahaye-Battheu nog.
Vorig jaar deelde de Voetgangersbeweging al stickers uit aan steden en gemeenten om te signaleren welke wegen niet doodlopen voor voetgangers en fietsers. Meer dan 50 gemeenten gingen op dat aanbod in.
Met het goedgekeurde wetsvoorstel van Lahaye-Battheu komt er nu officieel een nieuw verkeersbord. In de wegcode krijgt het de naam F45b: doodlopende weg, uitgezonderd voor fietsers en voetgangers.
Bron:
De Standaard
1/05/2013
Mening:
De bedoeling die achter het verkeersbord schuilt, vind ik goed. De meeste doodlopende wegen, die wel verder gezet kunnen worden door voetgangers en fietsers, bieden voor deze weggebruikers een kortere weg tot hun bestemming. Bovendien zijn deze ook veel veiliger voor hen dan de gewone wegen. Waar ik wel mijn twijfels over heb, is dat men met dit nieuwe verkeersbord wil bereiken dat het stappen en fietsen als duurzaam vervoersmiddel bevordert wordt als een alternatief voor het autogebruik. Ik denk dat er veel mensen zullen zijn die zo ver mogelijk proberen te rijden met hun wagen, deze dan parkeren in een doodlopende straat en zo verder zullen wandelen naar hun bestemming iets verder op. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar ik denk dat er meer nodig is om de mensen te laten inzien dat ze hun wagen meer thuis moeten laten.
|