Enkele post bekijken
  #1  
Oud 30th April 2013, 17:07
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Vreten apps aan sms-winsten?

Vreten apps aan sms-winsten?

Pieterjan Van Leemputten
30/04/2013 - 12:21

Whatsapp, Skype, Facebook en andere toepassingen zorgen er voor dat operatoren minder verdienen aan smsjes zegt een studie. Maar is dat ook zo in België?


Er werden vorig jaar wereldwijd meer berichten verstuurd via apps dan via de klassieke sms. Zo’n 19,1 miljard per dag tegenover 17,6 miljard sms-berichten per dag. Dat leren we uit een onderzoek van Informa dat deze week druk circuleert in de internationale pers. Dat wil zeggen dat operatoren minder inkomsten uit sms halen.

Al verdient zoiets wel enige nuancering. In België ziet het er bijvoorbeeld niet naar uit dat operatoren geld verliezen. Sms is nog steeds een belangrijke bron van inkomsten en ook al worden toepassingen als iMessage of Whatsapp populairder, de kans is klein dat ze de sms in de komende jaren al zullen begraven.

Belgacom: 450 miljoen per jaar

Belgacom haalde volgens zijn jaarverslag in 2012 maar liefst 342 miljoen euro uit sms-berichten bij consumenten (inclusief zogenaamde premium sms, duurdere berichten voor televoting, servicenummers enz…). Uit de zakelijke markt komt daar nog eens 108 miljoen bij. In beide afdelingen een stijging van respectievelijk 6,9 procent en 10,3 procent.

“We zien nog altijd een lichte stijging” zegt Belgacom-woordvoerder Jan Margot. Volgens hem was een residentiële klant in 2012 goed voor 281,7 berichten per maand tegenover 250,5 per maand in 2011 (ontvangen en verzonden berichten samengeteld). Op de zakelijke markt ligt het iets lager met 110,3 ontvangen en verzonden berichten per maand. Maar nog steeds een stijging ten opzichte van de 89,4 berichten per maand in 2011.

Virtueel onbeperkt

Daarnaast hebben de meeste residentiële abonnementen en prepaid formules in België vandaag opties waarbij je gratis smst, of meer dan duizend berichten per maand kan versturen. Je betaalt daar als klant uiteraard voor, maar het maakt je als gebruiker vanaf dan niet meer uit of je er tien of duizend per maand stuurt.

Waar verdienen operatoren extra aan sms? Onder meer wanneer je een bericht stuurt vanuit het buitenland. Binnen de EU betaal je vandaag een prijs vergelijkbaar met de losse prijs binnen België. Maar buiten Europa loopt dit al snel op naar veertig eurocent en meer. Een ander segment zijn de premium sms-berichten. Stemmen voor The Voice van Vlaanderen kost je bijvoorbeeld 75 eurocent per bericht en een deel daarvan komt terecht bij de operatoren.

Operatoren in België hebben ingezien dat ze klanten aan sms kunnen binden als ze virtueel onbeperkt voor een vast bedrag kunnen sturen. Dat voorkomt dat online toepassingen vandaag voor een massale daling zorgen, wat in andere landen meer het geval is. Al is het voor wie smst vanuit het buitenland wel voordeliger om Whatsapp of Facebook Chat te gebruiken als je op een wifi-netwerk zit.

Is de sms aan het verdwijnen?

Het is twijfelachtig dat de sms binnen enkele jaren verdwijnt en wel om een aantal redenen. Zo is sms een standaard over alle operatoren en toestellen heen. Je kan met een Nokia uit de jaren ’90 een bericht ontvangen dat werd verzonden vanaf een Samsung Galaxy S4. Daar tegenover staat dat je voor Facebook, Skype, of Whatsapp gebonden bent aan die toepassing en er een account op nodig hebt. Bovendien worden zulke diensten populair en minder populair naargelang de tijd. Sms is op dat vlak een out-of-the-box product dat al twintig jaar meedraait.

Een tweede reden is de smartphonepenetratie. We evolueren naar een markt waar de meeste gsm’s smartphones zijn, maar zelfs binnen tien jaar zal een deel van de bevolking vasthouden aan een klassiek gsm-toestel. Om het zeer kort samen te vatten: als uw grootmoeder al berichten verstuurt, dan zal het eerder per sms dan via Facebook Chat gebeuren.

En de operatoren? Zij zullen op termijn misschien minder aan sms verdienen, maar intussen betaalt u wel meer voor mobiel internet. Bovendien is sms voorzien nooit een zware kost geweest in de telecomsector.

Zo legde auteur William Poundstone in zijn boek Priceless: The Myth of Fair Value (and How to Take Advantage of It) al uit dat een sms wordt verzonden in de ongebruikte ruimte in een controlekanaal dat wordt gebruikt voor onderhoud van het gsm-netwerk. Het netwerk draait sowieso voor voice en data en sms-berichten komen daar ergens tussenin, waarbij de meerkost aan elektriciteit of serverkracht marginaal is. In het slechtste geval verliezen operatoren een lucratieve bron van inkomsten.

Bron; http://datanews.knack.be/ict/nieuws...00290451604.htm
Eigen mening: Ik vind het logisch dat meer en meer mensen de apps gebruiken om te communiceren. Voor Whatsapp betaal je één keer een klein bedrag en je kan er zoveel mee communiceren dat je zelf wil. Een nadeel is wel dat je internetverbinding nodig hebt. Indien je dan buiten de wifi-zones wil communiceren, heb je mobiel internet nodig en dit kost ook nog eens geld. Dat er in België nog veel sms-berichten worden verstuurd, is logisch. Een smsje is snel verstuurd, zowel voor de jeugd als de oudere mensen. Ik denk wel dat 60-plussers sneller gaan bellen dan een bericht te sturen, maar ik ken er al veel die heel goed overweg kunnen met het verzenden van sms-berichten.
Met citaat antwoorden