Enkele post bekijken
  #1  
Oud 29th April 2013, 09:57
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Katholiek onderwijs steunt onderzoek mishandeling

Het katholiek onderwijs steunt de oproep van kinderpsychiater Peter Adriaenssens om het verleden van mishandeling in alle instellingen in kaart te brengen.





De oproep van kinderpsychiater Peter Adriaenssens, in De Standaard (DS 27 april), om een wetenschappelijk onderzoek te voeren naar de omvang van fysieke en emotionele mishandeling in tehuizen, scholen en internaten vroeger, krijgt brede steun in de welzijnssector. Een ook het katholieke onderwijs is ervoor gewonnen.

‘Ik sta achter de oproep om het verleden te reconstrueren’, zegt topvrouw Mieke Van Hecke. ‘Onderzoek geeft slachtoffers erkenning en de boodschap dat zoiets nooit meer mag gebeuren.’

Daarbij pleit de topvrouw van het katholieke onderwijs ervoor dat de feiten in perspectief worden geplaatst. ‘Hoe ver stonden de kinderrechten? Wat waren de omstandigheden?’, klinkt het.

De vzw Sporen biedt zijn excuses aan aan alle slachtoffers die vroeger in tehuis Jeugdoase werden mishandeld en de vzw wil ook met hen in gesprek gaan. Het parket van Leuven gaat na of er indertijd door justitie is opgetreden en of een nieuw onderzoek wenselijk is.

'Mieke Van Hecke vraagt onderzoek mishandeling'

gevonden op 29/04/2013 http://www.standaard.be/

mening:
Het is het beste voor de slachtoffers dat ze dit in de kaart willen brengen. Misschien is het hard op dit nu opnieuw op te rakelen, voor de slachtoffers. Misbruik is een ernstig misdrijf en moet bestreden worden. De feiten zijn al weer verjaard en de daders worden niet meer gestraft. Ik vind toch dat de slachtoffers nog recht krijgen op het in kaart brengen van het misbruik. De daders krijgen dan immers een stempel en worden door de samenleving dan scheef bekeken. Dat is hun straf en worden dan uiteindelijk wel terug opgenomen in de samenleving maar krijgen zo toch een straf.
Met citaat antwoorden