Enkele post bekijken
Oud 28th April 2013, 21:55
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User

Ik heb al eerder beelden gezien van Syrische vluchtelingen die schuilen in ruïnes van oude beschavingen. Deze mensen hadden hun huis moeten verlaten door de burgeroorlog en de oude dikke muren van de ruïnes hielden kogels beter tegen. Ik begrijp wel dat in een tijd van burgeroorlog mensen minder aandacht hebben voor de geschiedenis en haar overblijfselen, het eigenbelang primeert. Ik hoop dat er in Syrië een spontane actie van de inwoners komt zoals in Timboektoe, waar gewone burgers samenwerkten met historici en archeologen om oude geschriften uit de gevarenzone te smokkelen en zo in veiligheid te brengen. Ik hoop ook dat alle partijen van deze burgeroorlog de archeologische sites en vindplaatsen als neutrale zone gaan installeren. Dit was (tijdelijk) het geval met de abdij Montecassino in de Tweede Wereldoorlog, deze abdij werd door beide partijen met rust gelaten tot in 1944. Dit voorbeeld toont aan dat mensen tijdens een oorlog hun geschiedenis niet vergeten en zelfs willen beschermen maar dan moet men het mogelijke militaire voordeel kunnen loslaten. En dat zal in Syrië nog niet direct gebeuren.
Met citaat antwoorden