Vlaamse jongeren profiteren nog meer van het ‘hier en nu’
Eén op de drie jongeren heeft levensmoto om identiteit uit te drukken
Eén op de drie Vlaamse jongeren heeft een levensmotto om uitdrukking te geven aan hun identiteit. Bij bijna zes op de tien jongeren blijken belevenissen, dingen die ze hebben meegemaakt, de belangrijkste inspiratiebron om dat levensmotto te vormen. Dat blijkt uit het jaarlijkse jongerenonderzoek van tv-zender JIM.
Bij de jaarlijkse Van Dale-verkiezingen in 2012 werd in de subcategorie Jongerentaal YOLO (You Only Live Once) verkozen tot woord van het jaar. Meer dan de helft van de jongeren kent YOLO.
De jongeren geven in het jongerenonderzoek aan dat het zoeken naar hun identiteit meer dan ooit een uitdaging is geworden in 2013, onder meer door de toenemende onzekerheden en het wegvallen van geloofwaardige autoriteiten. ‘De Vlaamse jongeren blijken zich vast te klampen aan een levensmotto, dat uitdrukking geeft aan de manier waarop ze in het leven staan’, zegt Els Vercauteren, stationmanager van JIM. ‘Liefst één op de drie van de jongeren heeft een levensmotto, bij meisjes loopt dit zelfs op naar vier op de tien. De Vlaamse jongeren interpreteren YOLO vooral als een hedendaagse term voor Carpe Diem.’
Reizen
Bij zes op de 10 jongeren blijken belevenissen de belangrijkste inspiratiebron om een levensmotto te vormen. Jongeren vinden hun grootste beleving in reizen (89 procent), een nieuwe liefde (86 procent) en festivals (78 procent). De Vlaamse jeugd zoekt in deze beleving voornamelijk plezier (69 procent), het samen beleven met anderen (62 procent) en een vorm van escapisme (61 procent). Een belevenis wordt voor hen echt onvergetelijk als er vrienden of familie aanwezig zijn om dit samen te beleven (46 procent).
Een opvallende terugkerende trend van het JIM-onderzoek is dat de Vlaamse jongeren positief in het leven staan en nog meer van het ‘hier en nu’ profiteren in vergelijking met vorig jaar. Bijna 9 op de 10 Vlaamse jongeren (87 procent) staat positief in het leven en voelt zich gelukkig (89 procent). Ook hun toekomstbeeld is positief: 88 procent van de Vlaamse jongeren kijkt optimistisch naar de toekomst.
Het onderzoek werd begin 2012 uitgevoerd bij 527 Vlaamse jongeren tussen 16 en 23 jaar. JIM en de researchafdeling van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa, moederholding van JIM) realiseerden het onderzoek in samenwerking met merkenbouwer Herman Toch en marktonderzoeksbureau ProFacts.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130425_078
Commentaar: Dit is toch eens iets anders. Meestal lees je altijd negatieve dingen in de kranten en dit is eens echt een positief bericht. Altans, dat ziet er toch zo naar uit. Ik vind het zeer goed dat Vlaamse jongeren positiever in het leven staan, maar dit moet echt ook van de andere kant bekeken worden. Er gebeuren dagelijks zoveel slechte dingen in de wereld, en de jongeren moeten ook begrijpen dat dit de realiteit is. Persoonlijk heb ik een zeer slecht wereldbeeld, in mijn ogen is de wereld een stortplaats. Het enige dat mensen meestal doen is het leven van zichzelf, soms ook wel de gewone Vlaming, beter proberen maken. ( Er zijn natuurlijk uitzonderingen. ) Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de jongeren negatief moeten gaan denken, maar realistisch. Het is niet omdat wij het in België zo goed hebben, dat iedereen het goed heeft. En het is zeer zeker ook niet het geval dat alle Belgen het goed hebben. In het algemeen, jongeren moeten niet positief kijken naar de wereld, maar realistisch ( niet negatief ).