Enkele post bekijken
Oud 24th April 2013, 20:31
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User

RE: 'Leuven schrapt gratis bussen voor studenten'

Ik heb zelf ook twee jaar in Leuven op kot gezeten. Ik gebruikte de bus voornamelijk om van het station naar mijn kot te gaan of als het slecht weer was voor verdere afstanden. Anders nam ik telkens de fiets. Het was zeker gemakkelijk om een gratis buspas te hebben, maar moest ik nu 20 euro betalen, zou ik dit wel gedaan hebben. Uiteindelijk is 20 euro nog steeds een spotprijs om voor een heel met de bus te kunnen rijden. Ik betwijfel wel of vele studenten hierdoor eerder de fiets of de auto zullen nemen. Ik denk juist dat wanneer je een buspas aankoopt (al is het enkel om van het station naar je kot te gaan op zondagavond en op vrijdagavond van je kot naar het station), er ook studenten geneigd zullen zijn om meer de bus te gebruiken. Ze hebben immers voor de buspas betaald, dus kunnen ze hem ook beter gebruiken. Uit ervaring weet ik ook dat de bus een veel eenvoudigere optie is dan met de auto door Leuven te rijden: er is immers weinig parking (laat staan gratis parking) en in het centrum is het vaak druk en overal zone 30. Bovendien ben je met de fiets of met de bus vaak sneller dan met de auto.
Moest het toch zo zijn dat er minder studenten de bus zullen nemen volgend academiejaar, dan denk ik dat dit de bussen alleen maar ten goede komt, gezien deze meestal overvol zitten.
Het is natuurlijk jammer dat de buspas nu betalend wordt, maar ik niet dat vele studenten hiervan wakker zullen liggen.
Met citaat antwoorden