24th April 2013, 16:33
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
|
|
Ik ben het hier volledig mee eens. Er moet inderdaad eens nagedacht worden over hoe leerlingen een betere, doordachte studiekeuze kunnen maken. Het heeft volgens mij echter niet alleen met het 'kunnen' van de leerling te maken. De wil van de leerling is veel belangrijker. Je kunt nog zo slim zijn, als je een bepaalde richting niet graag doet, dan ga je daar sneller voor falen. Het is volgens mij dan ook belangrijk om een plan uit te werken zodat de leerlingen van het zesde (en misschien ook al wel het vijfde) middelbaar meer gaan nadenken over hun komende studiekeuze. Ik heb hier zelf ook heel wat last mee gehad, maar ik dat laatste middelbaar heb je zo weinig tijd om na te denken over hoe je verder wil. Je hebt zo veel andere dingen te doen.
Een aantal lesuren inrichten om hier met de volledige klas eens over te praten, om voor jezelf eens te noteren wat je allemaal wil, met andere woorden om echt enkel en alleen met je studiekeuze bezig te zijn, kan volgens mij wel helpen. Het is ook niet alleen aan de leerkrachten om te begeleiden, er is immers zo'n groot aanbod aan studierichtingen, dat er beter specialisten in de school (klassikaal) uitleg komen geven over welke richtingen er allemaal bestaan.
Hopelijk komt er bij meneer Smet iets nuttigs uit de bus.
Een betere studiekeuze zal automatisch leiden tot hogere slaagpercentages!
|