19th April 2013, 08:57
|
Registered User
|
|
|
|
Vrouwen dragen steeds minder veiligheidsgordel
Vrouwen dragen steeds minder veiligheidsgordel
De Belgen dragen steeds minder hun veiligheidsgordel. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Ook vrouwen, die uit eerder onderzoek altijd als trouwe dragers werden bestempeld, klikken zich minder vast. De Walen zijn de slechtste leerling van de klas. Dat schrijven de kranten van Sudpresse.
In het algemeen draagt 86 procent van de Belgische automobilisten zijn gordel. Dat is 1 procent beter dan in 2010. De cijfers zijn gebaseerd uit onderzoek uit 2012. Het aantal vrouwen dat de gordel niet draagt, steeg tussen 2010 en 2012 en mannen dragen de gordel volgens dat onderzoek iets meer.
In Wallonië draagt 82,5 procent zijn veiligheidsgordel. In Vlaanderen is dat volgens het BIVV 89 procent en in Brussel 84 procent. Tijdens korte ritten klikken minder Belgen zich vast: 78 procent draagt zijn gordel in de zones 30 km/u.
Bron: De Standaard, 19/04/2013, dgs
Commentaar:
Ik vind het dragen van een gordel een normale zaak. Ik stap in de auto en het eerste wat ik doe is mijn gordel vastklikken. Het is iets super belangrijk en toch worden hier bijna geen controles op gedaan. Het is iets dat moeilijk te zien is en men kan een gordel toch snel aantrekken maar ik vind toch dat ze moeten proberen controleren. Net als bellen of smssen in de wagen. Hier wordt ook niet sterk genoeg op gecontroleerd en dit veroorzaakt vele ongelukken.
|