Enkele post bekijken
Oud 17th April 2013, 15:29
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User

Ik denk dat er nooit een perfecte methode zal bestaan om te 'meten' welk ziekenhuis het beste een bepaalde behandeling of therapie kan toepassen. In Nederland is er sprake van een soort van centralisatie, in België nog niet. Ze zijn dan wel met een zogenaamd Quality-project bezig, hoe lang houdt zo'n 'kwaliteitslabel' stand? Ik neem aan dat er een test afgenomen zal moeten worden per vooraf bepaalde termijn, dat men dit zal moeten blijven doen. Ik neem aan dat dit ook voor de centralisatie van toepassing zal zijn, of toch in zekere mate.

Daarnaast zou het - misschien ietwat vergezocht - mogelijk extra druk kunnen zetten op de ziekenhuizen die al reeds benoemd of bestempeld zijn als meer competent in een bepaalde behandeling/ingreep. Ze zullen alles op alles moeten zetten om hun titel niet te verliezen, om geen grote getale aan cliënten (hoe je het ook draait of keert, een ziekenhuis is een winstgevend bedrijf) te verliezen aan een concurrent.

Ik denk vooral ook aan de patiënten: Ik heb ooit voor de keuze gestaan om behandeld te worden in het UZ Antwerpen of in het UZ Leuven. Mijn ouders en ik hebben gekozen voor het UZA, simpelweg omwille van het vervoer. Als mensen dan een ziekenhuis opgegeven krijgen dat qua vervoer zeer moeilijk is in hun situatie, kan dit de behandeling misschien bemoeilijken. Weliswaar doe je er alles aan om een zware behandeling zo vlot mogelijk te laten verlopen, maar ik denk dat mensen bij een aanbeveling zeker op de hoogte gebracht moeten worden dat ze nog steeds een keuze hebben, dat het enkel een advies is.
Met citaat antwoorden