Enkele post bekijken
  #1  
Oud 16th April 2013, 22:02
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
'Reclame doorspoelen wordt betalend'

Het doorspoelen van de reclameblokken bij een opgenomen televisieprogramma wordt op termijn betalend. Dat leek dinsdag de conclusie na een hoorzitting in het Vlaams parlement met de ceo's van mediagroepen en distributeurs.

In de Mediacommissie van het parlement werd dinsdag gediscussieerd over een voorstel van decreet van meerderheidspartijen CD&V, sp.a en N-VA. Daarin willen ze de distributeurs verplichten toestemming te vragen van alle omroepen voor elke functionaliteit die aan de lineaire tv-uitzendingen wordt toegevoegd.

Hoofdrolspelers in het debat waren vtm en Telenet, twee bedrijven die al een tijdje met elkaar in de clinch liggen. Vtm verwijt marktleider Telenet alle winsten van de digitale tv-revolutie op zak te steken, terwijl die zouden moeten worden verdeeld tussen zenders en distributeurs.

‘Wij stellen daarom voor twee digicorders op de markt te brengen,' zegt Peter Bossaert, ceo van de Vlaamse Mediamaatschappij, ‘één waarmee reclame kan worden doorgespoeld en één waarmee dat onmogelijk is.'

Telenet kan zich in principe vinden in dat idee, maar verschilt grondig van mening over het prijskaartje dat eraan vasthangt. Bossaert wil immers dat de digicorder waarmee niet kan worden doorgespoeld goedkoper wordt dan de huidige.

‘Onmogelijk', is te horen bij Telenet. ‘Het huidige toestel, met ondersteuning en andere diensten inbegrepen, kost om en bij de 400 euro. Als we software moeten ontwikkelen om het doorspoelen te verhinderen zal die prijs gevoelig stijgen.'

De zenders geloven echter niet dat een digicorder zo veel kost. ‘Dat toestel is welgeteld 70 euro waard', maakt Bossaert zich sterk.

Bron: www.standaard.be
Datum: 16/04/2013

Eigen mening:

Waar houden ze zich toch mee bezig daar in het Vlaams Parlement? Zijn er momenteel geen dringendere zaken waar ze zich in kunnen verdiepen dan de grote mediabedrijven praktisch te verplichten de consument meer te laten betalen? Reclame verder spoelen betalend laten maken is je reinste onzin. Een iets of wat technisch aangelegd iemand kan een goedkope, niet verderspoelende versie van de Digibox kopen en er zelf een recorder aanhangen. Hiermee vermijdt hij de stijgende maandelijkse kosten en hoeft hij maar één investering te doen. Wat op zich nog niet zo erg zou zijn, aangezien de prijs van een digibox met beperkte doorspoelmogelijkheden zou zakken.

Op de pagina van het artikel zelf (op Facebook weliswaar) reageren velen als volgt:

"dan zal ik het wel downloaden!"

"straks seizoen 6 van Mad Men zien, ZONDER RECLAME! #thepiratebay"

Ik denk dat dit voor zich spreekt dat deze beslissing het illegaal downloaden enkel meer zal promoten. We betalen immers al enorm veel voor ons internet en onze tv (vergeleken met andere Europese landen). Dit kan en zal de gemiddelde consument er niet zomaar bij nemen.
Met citaat antwoorden