Enkele post bekijken
  #1  
Oud 16th April 2013, 20:32
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Geboortevolgorde in gezin beïnvloedt persoonlijkheid en intelligentie'

De plaats in de volgorde van geboorte in een gezin heeft een impact op iemands persoonlijkheid en intelligentie. Dat stelt psycholoog Bernd Carette van de Universiteit Gent in het gezondheidsmagazine Bodytalk dat woensdag verschijnt. Een en ander is volgens Carette het gevolg van de strijd die kinderen voeren om de ouderlijke aandacht. Ze proberen deze te maximaliseren door een bepaalde niche te bezetten in het gezin.

Oudste kinderen kiezen er doorgaans voor om het gedrag van hun ouders te kopiëren en zich op te stellen als een soort surrogaatouder voor de kinderen achter hen. Eerstgeborenen zijn door de band derhalve gewetensvolle doorzetters die verantwoordelijkheid opnemen en georganiseerd te werk gaan. Benjamins moeten anders te werk gaan om de aandacht van de ouders te zoeken. Ze gaan door voor de rebel van de familie, zijn vaak warm, extrovert en hebben goed ontwikkelde sociale vaardigheden. De middelste kinderen schipperen tussen kant en wal. Het zijn sterkere onderhandelaars en goed in empathie.

Uit Noors onderzoek blijkt dat de oudste kinderen 2 tot 3 intelligentiepunten slimmer zijn dan het volgende broertje of zusje. Die trend zet zich door naar volgende kinderen. Ook de grootte van het gezin speelt een rol want hoe meer kinderen hoe minder aandacht van de ouders. Zo vertonen enige kinderen veel gelijkenis met oudste kinderen. Ook leeftijdsverschil en geslacht spelen een rol. Een eerstgeboren meisje zal gewetensvoller zijn dan de gemiddelde eerstgeborene. Eerstgeborenen zijn ook meer leergeoriënteerd (zich inzetten omdat men zichzelf wil ontwikkelen), terwijl degenen die later geboren worden eerder prestatiegeoriënteerd (aan anderen bewijzen dat men het kan) zijn.

Mening: Ik vind het altijd interessant om te horen dat er onderzoek wordt gedaan naar zo'n dingen. Zelf herken ik veel uit het artikel. Ik ben zelf de oudste thuis en merk dat ik vanaf een jonge leeftijd al de verantwoordelijkheid voor mijn jonge broers en zussen wou opnemen.
Wat me wel verbaasde is dat de oudste zogezegd 3 à 4 intelligentiepunten meer hebben. Ik vraag me af hoe ze aan deze conclusie komen.
Met citaat antwoorden