15th April 2013, 09:43
|
Registered User
|
|
|
|
Zoals vele dingen heeft ook de iPad in de klas zijn voor- en nadelen.
Het is zo dat differentiëren makkelijk is, d.m.v. een iPad. Het zal ook wel een hele boel nieuwe mogelijkheden met zich meebrengen.
MAAR het kostenplaatje weegt niet op tegen deze voordelen. Met pen en papier kan je ook differentiëren. Met de nodige creativiteit maak je nieuwe mogelijkheden en werkvormen. Zoals hier onder al enkele keren is vermeld, is het niet ondenkbaar dat je meerdere kinderen op een school hebt zitten. Tja, dan lopen de kosten al wel snel heel hoog op. Als ik aan mijn eigen onhandigheid denk, dan zie ik ook direct gebarsten schermen, kapotte functies, ... . Als je dan meerdere enthousiaste kinderen hebt, die het niet nauw nemen met waar hun boekentas staat of waar hij tussen geklemd is, dan zijn de kosten al gauw niet meer te overzien, vrees ik.
In de lessen zelf zie ik een iPad ook niet als een echte meerwaarde. Het kan misschien wel handig zijn als je een groepswerk doet en je kan een filmpje laten zien op je iPad, maar voor de rest... De spelletjes en functies op een iPad zijn voor velen een interessanter tijdverdrijf dan de lessen. Nog iets wat we nu ook al zien met handboeken en werkboeken 'vergeten'. Wat dan? Kan die leerlingen deze les dan niet volgen?
Ik ben duidelijk geen voorstander van de iPad in de klas. Ik denk wel dat het soms het een handig medium kan vormen, maar ik zou het de kinderen zeker niet verplichten om aan te kopen. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen. En verder zie ik geen verhoging van betrokkenheid, maar eerder minder betrokkenheid. Het welbevinden zal de eerste weken misschien iets hoger liggen, dan anders. Maar pen en papier daar is nog altijd niets mis mee, vind ik. Ik volg mijn lessen nog altijd zo. Ik leer nog altijd zo. Voor mij is in het verleden digitalisering nooit een meerwaarde geweest. Verder ben je zekerder met een boek als bron, dan met het internet. Want op het net vind je (naar mijn mening) naast informatie ook veel kwieten en onzin!
|