Artsen kunnen pijn waarnemen op hersenscan
Wetenschappers hebben gisteren een onderzoek gepubliceerd waarin ze beweren dat ze pijn kunnen waarnemen op hersenscans. Bovendien kunnen ze de intensiteit van de pijn beoordelen, en ook of de pijn wordt verlicht na het gebruik van pijnstillers.
Het Amerikaanse onderzoek, gedaan aan de universiteit van Colorado, is gepubliceerd in de New England Journal of Medicine. Hoewel het zich nog in een vroeg stadium bevindt, zou het de deur openen naar vele mogelijkheden. Zo zou pijn bij baby's of dementerenden kunnen worden waargenomen.
Leider van het onderzoek, neurowetenschapper Tor Wager: "Veel mensen die lijden aan chronische pijn, worden niet altijd geloofd. Dit is voor ons een manier om die twijfel uit te sluiten."
Vooralsnog is alleen pijn waargenomen die werd gevoeld via de huid, zoals hitte op een arm. Meer onderzoek zal moeten worden gedaan op de meest voorkomende pijnen, zoals hoofdpijn, rugpijn en pijn wegens ziektes.
Volgens de onderzoekers is pijn de belangrijkste aanleiding voor een bezoek aan de huisarts.
Bron: De Morgen, 11/04/2013,
http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...ersenscan.dhtml
Commentaar:
Wanneer uit verder onderzoek blijkt dat ze ook de meest voorkomende pijnen kunnen waarnemen, denk ik dat dit een zeer efficiënt gegeven is. Ik denk dat dit geen meerwaarde heeft voor mensen die wel gewoon kunnen vertellen waar ze pijn hebben en wat ze voelen. Maar zoals het artikel al heeft aangegeven, denk ik dat dit wel efficiënt is voor de mensen die dit niet aan ons kunnen vertellen. Zo kunnen we dan vaststellen of deze mensen pijn hebben en misschien zelfs waar ze pijn hebben. Ik denk wel dat dit nog verder moet onderzocht worden dan het onderzoek wat nu is gedaan. Zo kunnen we misschien in de toekomst mensen helpen die we nu niet zo goed kunnen helpen.