11th April 2013, 16:00
|
Registered User
|
|
|
|
Re: Eenvoudiger Nederlands om slaagpercentage te verhogen
Uiteindelijk krijgt iedereen de kans om op school de les voor het theoretisch rijexamen te volgen. En als je dan bepaalde woorden of zinsconstructies niet verstaat, kan je het steeds aan de lesgever vragen. Daarnaast zijn er online verschillende sites te vinden waarmee je je kan voorbereiden en proefexamens kan maken. Daar wordt diezelfde terminologie gebruikt, dus als je iets niet verstaat kan je dan al aan iemand uitleg vragen.
Ik vraag mij echter wel af of je wel de betekenis kent van alle verkeersborden, als je niet verstaat wat een nat wegdek is. De betekenis van sommige verkeersborden is immers geen alledaagse spreektaal, denk maar aan ‘glibberige rijbaan/slipgevaar’ of ‘uitweg op een kaai of oever’ of ‘uitholling overdwars of ezelsrug’ of …
Dan vraag ik mij af of je de verkeersborden ook in eenvoudigere terminologie moet uitleggen. Want als je niet slaagt voor het examen omwille van de terminologie, denk ik dat de kans bestaat dat je ook niet voldoende terminologie bezit over verkeersborden en andere belangrijke verkeerstermen.
Op zich vind ik een heel goed initiatief dat ze de taal eenvoudiger maken, zodat een rijbewijs behalen voor iedereen toch iets toegankelijker wordt. Toch hoop ik dat hierdoor de terminologie van de belangrijke verkeerstermen wel voldoende gekend is, zodat de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt. Dit is misschien wel wat vergezocht, want ik weet uit ervaring dat je door echt te leren rijden ook veel verkeersterminologie herhaalt en dat deze dan pas echt blijft hangen.
|