Enkele post bekijken
  #1  
Oud 30th March 2013, 21:08
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Léonard: "Homo's mogen geen seks hebben"

Léonard: "Homo's mogen geen seks hebben"

Aartsbisschop André Léonard vindt dat homoseksuelen celibatair moeten blijven en leven in onthouding. Dat heeft hij gezegd in een interview met de krant Le Soir. De holebi-organisatie 'Wel Jong Niet Hetero' reageert afwijzend in de krant Het Laatste Nieuws.

"Alsof homoseksualiteit alleen met seks te maken heeft", zegt Michiel Vanackere van 'Wel Jong Niet Hetero'. "Hiermee bevestigt Léonard het vooroordeel dat holebi's er een promiscue seksleven op nahouden. Zo plaatst hij de hele holebigemeenschap wéér in een slecht daglicht."

Léonard spreekt zich in het interview met Le Soir ook uit tegen het homohuwelijk. Hij heeft er geen probleem mee dat twee mannen of vrouwen beslissen samen te leven. "Dat is hun zaak", zegt hij. Als ze echter zekerheid willen op het fiscale vlak of voor een erfenis "zijn er andere formules dan het huwelijk".

Bron: De Morgen, 30/03/13

Mening: Het eerste wat in me op kwam bij het lezen van deze onzin was: ‘Waar moeit die man zich mee?’. Precies of hij is de persoon die zegt wat mensen wel of niet mogen doen. 60 jaar geleden was dat hoogstwaarschijnlijk waar. Dit is alweer een voorbeeld van de leiders van de Kerk die totaal wereldvreemd zijn. Mensen hebben zich verzet en gekeerd tegen de bemoeienissen van de Kerk, al jaren geleden. Toch blijven ze maar denken dat ze het voor het zeggen hebben. Als de leiders van de Kerk (in de Westerse wereld) nu eens wat modernere/hedendaagse inzichten zouden verwerven, zich bewust worden van wat er onder de mensen leeft en dit ook duidelijk maken in hun uitspraken en optreden, dan is er volgens mij nog een kans voor ‘ons geloof’ in onze maatschappij.
Van de nieuwe paus zullen we ook niet veel beterschap moeten verwachten. Hij komt uit een zeer christelijk land, waar al zijn ‘conservatieve uitspraken’ nog als normaal en aanvaardbaar beschouwd worden. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de jongere geestelijken die het later van deze oude, conservatieven over moeten nemen, een meer hedendaags beleid zullen voeren. Waarom mogen holibi’s niet gelukkig zijn? Wat heeft een huwelijk te maken met je geaardheid, gaat het niet om de essentie: elkaar graag zien?
Ik hoop dat er ooit verandering zal komen in deze steeds terugkerende, kwetsende en wereldvreemde uitspraken van ‘de Kerk’.
Met citaat antwoorden