26th March 2013, 22:09
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Begeleiding jonge leraars staat op instorten
Begeleiding jonge leraars staat op instorten
BRUSSEL - Om de leegloop bij jonge leraars tegen te gaan is een goede begeleiding cruciaal. Maar sinds de stopzetting van de overheidssteun hiervoor, dreigt het systeem in te storten, waarschuwt de Vlaamse onderwijsinspectie.
‘Het is dringend tijd voor actie, als we niet nog meer jonge leerkrachten willen verliezen', zegt Marianne Coopman van de christelijke onderwijzersbond COV. ‘Een van de belangrijkste redenen waarom ze al na enkele jaren vertrekken is het gebrek aan een goede begeleiding.'
Om die reden werd in 2006 het systeem van de ‘mentoruren' ingevoerd. Ervaren leraars werden opgeleid om een begeleidingstraject uit te werken voor startende collega's. De tijd die ze daarvoor uittrokken werd vergoed door de Vlaamse overheid. In 2010 werd het systeem alweer afgeschaft, uit besparingsoverwegingen.
Dat leidt vandaag tot een tweedeling in het onderwijslandschap. De voorlopig nog grootste groep scholen geeft een goede tot zeer goede begeleiding. Het gaat dan om scholen die eigen middelen investeren in de begeleiding. De rest geeft geen begeleiding meer. Tot die conclusie komt de Vlaamse onderwijsinspectie, die maandag haar jaarverslag voorstelde.
De onderwijsinspectie waarschuwt voor de kwetsbaarheid van het systeem. Dat wordt grotendeels in stand gehouden door de – al dan niet verloonde – inzet van de leraars die tussen 2006 en 2010 een opleiding tot mentor volgden.
‘Er is nu al vier jaar lang niets gebeurd', zegt Coopman. ‘Als die ervaren leraars met pensioen gaan, nemen ze al hun kennis met zich mee. Tenzij er snel wordt ingegrepen is heel die investering dus voor niets geweest.'
Vooral grote secundaire scholen of scholen die tot een grote groep behoren en het bijzonder onderwijs doen het goed. De eerste omdat ze de middelen hebben om zelf de extra uren te betalen, de laatste omdat ze wel moeten samenwerken. Volgens de bevraagde directeurs uit het bijzonder onderwijs wordt er bij de lerarenopleiding immers te weinig aandacht besteed aan hun doelpubliek. Bovendien helpt het om hun leraars te behouden.
Voor Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) is het oprichten van grote scholengroepen, waarin meerdere scholen samenwerken, dan ook de oplossing.
‘Schaalvergroting is lang niet overal de oplossing', reageert Coopman. ‘Voor grootsteden als Antwerpen en Gent is dat best mogelijk, maar elders is het minder evident. Hoe ga je dat bijvoorbeeld aanpakken voor kleine basisscholen die verspreid liggen in West-Vlaanderen of Limburg? Dan ga je bijna met rondreizende mentoren moeten werken.'
‘Bovendien heeft Pascal Smet in 2010, bij de afschaffing van de mentoruren, beloofd om binnen het loopbaanpact werk te maken van de coaching van jonge leraars', aldus Coopman. ‘Maar dat debat is intussen blijven aanmodderen.'
DS, 26-03-2013 (Joachim Heyvaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|