Enkele post bekijken
  #1  
Oud 1st November 2005, 01:40
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
PK's auto's aan banden?

Auto's rijden alsmaar rapper


GENT/BRUSSEL - De vermogens en topsnelheden van de meest verkochte automodellen in België blijven nog altijd stijgen. Op de standaardversie van wagens worden al vermogens en topsnelheden aangeboden die ruimschoots meer bedragen dan wat voor normaal wegverkeer nodig is. Dat zegt het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling (CDO) van de Universiteit Gent.


Met snelheidsovertreders te flitsen en wegen opnieuw aan te leggen, loopt de overheid eigenlijk achter de feiten aan, zegt Johan De Mol van het CDO. ,,De Belgische en Europese overheid moet dringend werk maken van meer regelgeving en controles, anders blijven ze ondanks strengere handhaving en betere inrichting van de infrastructuur achter de feiten aan hollen'', zegt De Mol.

,,Wat moet je met een auto die sneller kan rijden dan 200 km/uur als je toch nergens in Europa sneller mag dan 130 km/uur, behalve dan op bepaalde Duitse snelwegen? Bovendien mogen we gerust aannemen dat er op de reguliere automarkt geen enkele wagen te vinden is die bij een ongeval met 200 km/uur de inzittenden een overlevingskans kan bieden.''

Het onderzoekscentrum vergeleek het vermogen en de topsnelheid van de in 2004 dertig meest verkochte automodellen in België met cijfers uit een vorig onderzoek van 1983 en 1999. Bij de analyse maakte het CDO gebruik van gegevens van de Dienst voor Inschrijvingen van de Voertuigen over de dertig meest verkochte modellen in België. Met 295.674 verkochte eenheden vertegenwoordigen zij 63 procent van alle voertuigen. Het CDO vergeleek per automodel het vermogen en de maximumsnelheid van de standaardversie, de topversie en de meest verkochte versie.

De gegevens tonen onder meer aan dat zelfs de standaardversies een vermogen en een topsnelheid aanbieden die ruim boven de maximale snelheid liggen die in de meeste Europese landen wordt opgelegd (130 km/uur). Het vermogen bij de meest verkochte versies van 2004 is in vergelijking met 1983 met 51 procent gestegen naar 68 kW. Daarenboven blijft het vermogen de laatste jaren steeds maar stijgen: tussen 1999 en 2004 met 12 procent.


Overkill

De Mol heeft het over een ,,overkill'' in vermogens van auto’s. ,,De Europese overheid moet zich dringend bezinnen over deze waanzinnige race naar meer vermogens. Europa kan hierbij uitvoering geven aan de aanbeveling van de Europese Conferentie van de Ministers van Transport uit 1991, die voorstelde om vermogen-gewichtsratio’s voor auto’s vast te leggen'', zegt hij.

De topsnelheid van de standaardversie is door de jaren heen nagenoeg gelijk gebleven. Maar bij de meest verkochte versie neemt ze tussen 1983 en en 2004 met 17 procent toe, bij de topversie met 23 procent.

Bij de vijftien meest verkochte wagens ligt de gemiddelde topsnelheid op 178 km/uur en het vermogen op 68 kW. Bij de topversies is de gemiddelde topsnelheid 223 km/uur en het gemiddelde vermogen 137 kW.


Snelheidsovertredingen

,,De overheid mag dan wel proberen om snelheidsovertredingen in de hand te houden door handhaving of door herinrichting van de infrastructuur, zolang het vermogen en de topsnelheid van voertuigen blijven toenemen, loopt ze achter de feiten aan. Daarom moet zowel het federale als het Europese beleid deze vermogensstijging en topsnelheden dringend aanpakken'', zegt Johan De Mol nog.


DS, 01-11-2005 (bava)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden