![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
21st March 2013, 21:26
|
![Raisa.Docx's Avatar](image.php?s=556398b9a88615cc990e9c9f6f79c654&u=2058&dateline=1321783650) |
Registered User
|
|
|
|
Ik ben het erover eens met Gilles dat er een verschil is tussen eigen wensen en zelfzekerheid, zoals hij zegt. Ik moet toegeven dat ik zelf een nogal laag zelfbeeld heb. Ik ben een zeer onzeker iemand en ik heb echt veel bevestiging nodig. Daarnaast zal ik ook nooit volledig tevreden zijn over mijn bijdrage aan een werk, een les, een presentatie ...
Dat wil echter niet zeggen dat ik dure merkproducten zou kopen om mijn zelfbeeld proberen op te krikken. Integendeel, ik ben me ervan bewust dat ik niet meer zelfvertrouwen zou krijgen door al dat materiële. Mijn zelfvertrouwen staat dan ook los van de nieuwste snufjes of de meest recente producten in reclames. Zelfvertrouwen heeft te maken met hoe je jezelf ziet en of je in jezelf gelooft, niet met het feit of je jezelf vele en dure dingen kan aanschaffen.
Wat ik anderzijds wel zou kunnen begrijpen, is dat niet veel mensen aan die drang kunnen weerstaan om toch maar ergens bij te horen. Ik denk dat dit kan beschouwd worden als een soort "make-up" om het lage zelfbeeld te camoufleren. Wat ik deze mensen dan vooral zou duidelijk maken is dat het opkrikken van je zelfbeeld bij jezelf begint. Zo kunnen ze eens stilstaan bij waar ze wel goed in zijn en daarin proberen uit te blinken. Meer zelfvertrouwen ga je ook niet krijgen door naar anderen te kijken en je met hen te vergelijken. Integendeel, het draait enkel om jou. ![Wink](images/smilies/wink.gif)